تاثیر یک برنامه تمرینی ذهن آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد، بر برخی فاکتورهای روان شناختی دانش آموزان دبیرستانی
پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1108-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
1فرهنگی آموزش و پرورش
2خانه دار
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر یک برنامه تمرینی ذهن آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر برخی فاکتورهای روان شناختی دانش آموزان دبیرستانی می پردازد. جامعه آماری پژوهش مورد نظر را دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران در رده سنی 17 سال در سال 402-401 تشکیل دادند. نمونه آماری شامل 20 نفر دانش آموزان بودند که به صورت تصادفی انتخاب شده و پس از تأیید داشتن معیارهای ورود به مطالعه، در تحقیق شرکت کردند. هیچ یک از شرکت کنندگان آشنایی قبلی با این تکلیف و تکالیف مشابه را نداشتند و فرم رضایت نامهای را که شامل اطلاعاتی در خصوص هدف کلی و شیوه اجرای تحقیق از نظر نوع تکلیف آزمایشی، مدت زمان آن و همچنین موارد درخواستی محقق بود، تکمیل نمودند. برای سنجش اضطراب رقابتی از پرسش نامه اضطراب رقابتی ورزش استفاده شد. همچنین برای سنجش استرس از پرسش نامه مقابله با استرس استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که تمرینات ذهن آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند اضطراب و راهکارهای مقابله با استرس را کاهش دهد.
کلیدواژه ها
