اثر مداخله فعالیت بدنی مدرسه محور مایل روزانه بر انگیزه مشارکت ورزشی و کیفیت زندگی دانش آموزان دبستانی
پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1135-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
1استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-14665 تهران، ایران
2دانشجوی پسادکتری دانشگاه فرهنگیان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر مداخله فعالیت بدنی مدرسه محور مایل روزانه بر انگیزه مشارکت ورزشی و کیفیت زندگی دانش آموزان دبستانی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر شهر نورآباد با دامنه سنی 8 تا 10 سال بود که تعداد 200 نفر (100 نفر گروه تجربی، 100 نفر گروه کنترل) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و تکمیل پرسشنامه انگیزش و اعتماد به نفس مدل سواد بدنی و کیفیت زندگی (Peds QL) بهصورت پیشآزمون و پسآزمون در این پژوهش شرکت کردند. گروه تجربی به مدت دو ماه بهصورت سه جلسه در هفته در برنامه مایل روزانه شرکت کردند، در این مدت گروه کنترل فعالیتهای معمول خود را انجام دادند. نتایج نشان داد اثر مداخله مایل روزانه بر انگیزش مشارکت ورزشی(001/0=P)، کیفیت زندگی (001/0=P) و مؤلفههای آن شامل عملکرد جسمانی (001/0=P)، عملکرد عاطفی (001/0=P)، عملکرد اجتماعی (001/0=P) و عملکرد تحصیلی (001/0=P) معنادار بود. بر اساس یافتهها، مداخلات مدرسه محور میتواند به توسعه انگیزه مشارکت ورزشی و کیفیت زندگی دانش آموزان دبستانی کمک نماید.
کلیدواژه ها
