بررسی ارتباط آموزش ضمن خدمت و مدرک تحصیلی با سبک مدیریت کلاس معلمان تربیت بدنی

پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1157-3RDPECONF
نویسندگان
1گروه آموزش تربیت بدنی،دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2اداره آموزش و پرورش شهرستان خرمشهر، خوزستان، ایران
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط آموزش ضمن خدمت، سابقه اشتغال و سطح مدرک تحصیلی معلمان تربیت بدنی با سبک مدیریت کلاس آنها طراحی شده است. برای دستیابی به هدف مذکور، از 180 معلم تربیت بدنی از سه شهر اهواز، کارون و خرمشهر که حداقل یک سال سابقه تدریس داشتند و اکنون نیز بعنوان دبیر تربیت بدنی مشغول به فعالیت هستند، برای شرکت در پژوهش دعوت شد و در نهایت 143 معلم روند پژوهش را تکمیل کردند. برای ارزیابی شیوه مدیریت کلاس معلمان تربیت بدنی پرسشنامه ای با 25 گویه استفاده شد که سبک مدیریت معلمان را در سه سبک مداخله گر، تعاملی و غیر مداخله گر مشخص می کند. اختلاف معناداری بین طبقه بندی سابقه اشتغال معلمان تربیت بدنی در شیوه مدیریت کلاس وجود داشت (05/0>p) بنحوی که معلمان با سابقه بالاتر از 20 سال تمایل بیشتری به سبک مدیریت غیرمداخله گر داشتند. تحلیل براساس مدرک تحصیلی نیز نشان دهنده معلمان با مدرک تحصیلی بالاتر به سبک مدیریت غیرمداخله گر تمایل داشتند(05/0 > p). همچنین، سبک مدیریت کلاس معلمان تربیت بدنی ارتباط معناداری با سن(20/0- = r)، سابقه اشتغال(25/0- = r) و آموزش ضمن خدمت(41/0- = r) داشت(05/0 > p) داشت. نهایتا، تحلیل رگرسیون نشان داد که آموزش ضمن خدمت مستقلا 17% و در ترکیب با مدرک تحصیلی 22% تغییرات سبک مدیریت کلاس معلمان را پیش بینی می کنند. یافته‌های مطالعه حاضر بر نقش آموزش ضمن خدمت، سابقه اشتغال و مدرک تحصیلی بر سبک مدیریت کلاس معلمان تربیت بدنی تاکید داشت.
کلیدواژه ها