تاثیر تربیت بدنی مبتنی بر رویکرد افتراقی بر لذت از فعالیت بدنی و تاب آوری دانش آموزان دختر

پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1193-3RDPECONF
نویسندگان
1دانشجوی پسادکتری دانشگاه فرهنگیان
2کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران ، ایران
3دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
یادگیری افتراقی به‌منظور یادگیری، بدون تکرار حرکت و بدون اصلاحات در طول فرایند یادگیری مهارت رخ می‌دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تربیت بدنی مبتنی بر رویکرد یادگیری افتراقی بر لذت از فعالیت بدنی و تاب آوری دانش آموزان دختر بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر سراوان بود که تعداد 40 نفر (20 نفر گروه تجربی، 20 نفر گروه کنترل) با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و تکمیل پرسشنامه‌های لذت از فعالیت بدنی در کودکان مور (2001) و تاب‌آوری کانر- دیویدسون (2003) به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون در این پژوهش شرکت کردند. گروه تجربی به مدت هشت هفته به‌صورت دو جلسه در هفته در برنامه تمرینی مبتنی بر یادگیری افتراقی شرکت کردند، و گروه کنترل فعالیت‌های معمول خود را انجام دادند. نتایج نشان داد اثر برنامه تربیت بدنی مبتنی بر رویکرد افتراقی بر لذت از فعالیت بدنی (001/0=P، 07/12=F) و تاب آوری (001/0=P، 07/16=F) دانش آموزان دختر معنادار بود. نتایج به‌دست‌آمده از رویکرد آموزشی افتراقی حمایت نمود بنابراین پیشنهاد می‌شود از این رویکرد در برنامه‌های آموزشی مدارس استفاده شود.
کلیدواژه ها