تجزیه و تحلیل شایستگی های فناورانه (دیجیتال) معلمان تربیت بدنی در مدارس

پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1259-3RDPECONF
نویسندگان
دبیر تربیت بدنی/ اداره آموزش و پرورش ساری ناحیه2
چکیده
دیجیتالی شدن سیستم آموزشی معلمان را ملزم به داشتن یک قابلیت اضافی، یعنی شایستگی دیجیتالی می‌کند. این شایستگی برای جلوگیری از عقب ماندن معلمان و دانش‌آموزان و توانمندسازی آن‌ها برای پاسخگویی به چالش‌های تحولات سریع جهانی مورد نیاز است. توسعه فناوری در آموزش و پرورش باید با شایستگی‌های دیجیتالی متعادل شود تا آموزش بهینه ایجاد شود. این مطالعه با هدف تعیین شایستگی دیجیتال معلمان تربیت بدنی و بررسی تفاوت‌ها در جنسیت، سابقه تجربی و سطوح تدریس در مدرسه انجام شده است. روش تحقیق در مطالعه حاضر، طرح تحقیق پیمایشی است. که با استفاده از یک نظرسنجی مقطعی و شامل 105 معلم تربیت‌بدنی در استان مازندران بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه آنلاین استفاده شد. ابعاد شایستگی دیجیتال معلمان تربیت‌بدنی با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل نشان داد که معلمان تربیت بدنی پاسخ‌های بالایی به ابعاد سواد اطلاعاتی و داده‌ای، ارتباطات و همکاری و حل مسئله نشان می‌دهند، در حالی که پاسخ آنها به ابعاد امنیت و ایجاد محتوای دیجیتال کم است. شایستگی دیجیتال در تدریس باید یک مهارت اساسی در آموزش معلمان باشد، زیرا می‌تواند کسب شایستگی‌های دیگر را افزایش دهد و حتی می‌تواند به بهینه‌سازی اثربخشی فرآیندهای تدریس و یادگیری کمک کند. به ویژه در موضوع تربیت بدنی، بیش از هر چیز به معلمان و شایستگی دیجیتالی آنها بستگی دارد. برای همسو کردن این توانایی‌ها از طریق بهبود مهارت‌های دیجیتالی معلم که توسط مدرسه یا ادارات آموزش و پرورش مناطق از طریق کارگاه‌ها و آموزش حضوری، تلاش‌هایی لازم است.
کلیدواژه ها