توسعه مهارتهای اجتماعی - روانی دانشآموزان در برنامه درس تربیتبدنی: پژوهشی با محوریت مدرسه - خانواده
پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1309-3RDPECONF
نویسندگان
استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده
هدف این پژوهش بررسی توسعه مهارتهای اجتماعی - روانی دانشآموزان در برنامه درس تربیتبدنی بود. این مطالعه با استفاده از روش مطالعه آمیخته انجام شد. در بخش کمی، از پرسشنامههای استاندارد برای سنجش مهارتهای اجتماعی (پرسشنامه استاندارد گرشام و الیوت 1990) و سلامت روانی (پرسشنامه گلدربرگ و هیلر 1979) استفاده شد جامعه آماری شامل دانشآموزان مقطع ابتدایی و متوسطه اول در شهرستان خرمآباد بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. تحلیل دادهها در بخش کمی شامل استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و آزمون t مستقل بود و در بخش کیفی، مصاحبههای نیمهساختاریافته با والدین و معلمان انجام گرفت. نتایج نشان داد که مشارکت خانوادهها در برنامههای تربیت بدنی مدارس به طور معناداری بر بهبود مهارتهای اجتماعی و سلامت روانی دانشآموزان تأثیر دارد. همچنین، تحلیل دادههای کیفی نشان داد که مشارکت خانوادهها باعث افزایش تعاملات اجتماعی، کاهش استرس و بهبود خودکارآمدی دانشآموزان میشود. این مطالعه بر اهمیت نقش خانوادهها در برنامههای تربیت بدنی مدارس و تأثیر آن بر رشد همهجانبه دانشآموزان تأکید میکند.
کلیدواژه ها
