سبک های مشارکت در تربیت بدنی دوره ابتدایی
کد مقاله : 1003-3RDPECONF-FULL (R1)
نویسندگان
محسن رنجبرپور *1، محسن حلاجی2
1آموزش و پرورش
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
داده‌های مشاهده‌ای و همچنین اندازه‌گیری مستقیم فعالیت دانش‌آموزان نشان می‌دهد که تنوع زیادی در فعالیت دانش‌آموزان در طول درس‌های تربیت بدنی وجود دارد. هدف این مطالعه شناسایی سبک‌های مشارکت در درس‌های تربیت بدنی ابتدایی با استفاده از منابع مختلف داده بود. یک کلاس از دانش‌آموزان پایه پنجم (N = 17 ) و یک کلاس از دانش‌آموزان پایه ششم (N = 14) توسط یک متخصص تربیت بدنی طی سه درس آموزش داده شدند. هر دو کلاس درس‌های تربیت بدنی مختلط داشتند و تمام دانش‌آموزان به‌صورت سیستماتیک با استفاده از اندازه‌گیری ضربان قلب، مشاهده سیستماتیک و درک تلاش، تحلیل شدند. هر درس برای تحلیل‌های بیشتر فیلم‌برداری شد. در نهایت، شش دانش‌آموز با مهارت بالا و پنج دانش‌آموز با مهارت پایین، بعد از آخرین درس به‌طور رسمی درباره تجربیات خود در تربیت بدنی مصاحبه شدند. نتایج نشان داد که چهار سبک مشارکت متفاوت در میان دانش‌آموزان در این کلاس‌های تربیت بدنی ابتدایی وجود دارد. این سبک‌ها شامل "مبارزان با مهارت پایین"، "اجتناب‌کنندگان با مهارت پایین"، "مبارزان با مهارت بالا" و "اجتناب‌کنندگان با مهارت بالا" بودند. چندین عامل زمینه‌ای به این سبک‌های مشارکت کمک می‌کنند. به نظر می‌رسد که دلایل اصلی این تنوع شامل تفاوت در سطح تناسب اندام دانش‌آموزان، رفتار فعالیت بدنی و علاقه آن‌ها به تربیت بدنی باشد. این تنوع زیاد در میان دانش‌آموزان نشان می‌دهد که معلمان باید هر دانش‌آموز را به‌صورت فردی در نظر بگیرند.
کلیدواژه ها
آموزش تربیت بدنی ، دوره ابتدایی ، سبک مشارکت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر