دستاوردهای ارزشیابی توصیفی درس تربیت بدنی در دوره ابتدایی مرتبط با اولیاء دانش‌آموزان از دیدگاه آموزگاران
کد مقاله : 1009-3RDPECONF-FULL (R3)
نویسندگان
محسن حلاجی *1، احمد محمودی2
1عضو هیات علمی گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده مقاله
کشف دستاوردهای ارزشیابی توصیفی در درس تربیت بدنی یکی از دغدغه‌های آموزگاران و از اولویت‌های برنامه ریزان حوزه تربیت بدنی و سلامت است. هدف از این تحقیق بررسی، توصیف و تحلیل نتایج ارزشیابی توصیفی درس تربیت بدنی دوره ابتدایی مرتبط با اولیا دانش‌آموزان از نگاه آموزگاران شهرستان خدابنده بود. روش این تحقیق جزء تحقیقات غیرتجربی(غیرآزمایشی) یا توصیفی و از منظر تولید و سنجش پذیری داده‌ها از دسته تحقیقات کیفی محسوب می‌شود که به صورت اکتشافی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق آموزگاران مجرب دوره‌ی ابتدایی شهرستان خدابنده در استان زنجان بودند. آموزگارانی که با علاقه ارزشیابی توصیفی را اجرا و در ابعاد مختلف آن دارای دیدگاه و نظر هستند و در این پژوهش به شکلی هدفمند شرکت داده شدند. مصاحبه نیمه ساختاریافته به عنوان ابزار این تحقیق جهت گردآوری داده‌ها استفاده شد. تحلیل داده‌ها، با رویکرد استقرایی انجام شد تا دستاوردها بدون الگوی از پیش تعیین شده کشف و استخراج شوند. یافته مرتبط با آموزگاران ( 25 دستاورد به مانند: بازخورد متناسب؛ مشارکت سازنده بچه‌ها؛ دانش‌آموز محور شدن فعالیتها؛ فرآیندی بودن آموزش و ارزشیابی و ...) بود.نتیجه گیری کلی: اجرای ارزشیابی توصیفی منجر به وسعت و عمق یادگیری حرکتی، علاقه به انجام تکالیف و یادگیری فعالیتهای جسمانی- حرکتی در داخل و خارج از مدرسه. مشارکت در تجارب یادگیری درس تربیت بدنی بدون نگرانی از نمره و ... در دانش-آموزان شده است.
کلیدواژه ها
ارزشیابی توصیفی، تربیت بدنی، دوره ابتدایی، آموزگار، اولیا دانش‌آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر