تجربه زیسته من در تدریس درس تربیت بدنی در کنش پژوهی دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1024-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
صوفیا رزازی1، پروانه خواجه پور *2
1دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
2استادیار تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران.
چکیده مقاله
کنش پژوهی یک رویکرد ساختارمند مطالعه، توسعه و بهبود آموزش و یادگیری است. به بیان دیگر، یک چرخه پژوهشگری درباره یادگیری دانش آموزان است که به منظور ارتقای یادگیری معلمان و اصلاح و بهبود آموزش اجرا می‌شود. هدف از این پژوهش، تجربه زیسته من در تدریس درس تربیت بدنی در کنش‌پژوهی دانشگاه فرهنگیان بود. این گزارش با هدف بیان تجربیات یک دوره کارورزی تهیه شد که شامل سه مرحله از کنش پژوهی فردی بود و هربخش عینکی برای مشاهده یک بعد از این دوره بود. مرحله اول، بیان کلیتی از کارورزی سه و اعمالی که در طی فرآیند کنش پژوهی صورت گرفت. علاوه بر آن توصیفی از ویژگی‌های فردی دانشجومعلم تنظیم کننده گزارش، همچنین شرح تجربیات بدست آمده از کارورزی‌های پیشین، نیز در این قسمت قرار گرفت. مرحله دوم، فرم‌های طرح درس‌نویسی نیز بود که شامل شش طرح درس تربیت بدنی با عناوین مختلف که هر یک بر طبق موضوع مورد نظر اجرا شد و در پایان هر فرم گزارشی مبنی بر روایت نویسی از مرحله اجرایی آن طرح درس آورده شد. مرحله سوم، به ارائه چکیده‌ای از روایت‌های نوشته شده در پایان هر طرح درس پرداختیم و نتایج را به‌طور کلی بیان شد. در آخر، به تجزیه و تحلیل و کدگذاری این روایت‌ها و ارائه راه‌حل‌ها و پیشنهادات پرداخته شد. امید است دانشجومعلمان از کنش‌پژوهی، مهارت‌هایی بدست آورند که بتواند در آینده به آن‌ها در آموزش عالی دانش-آموزان‌شان کمک کند.
کلیدواژه ها
تجربه زیسته، طرح درس، کنش پژوهی، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر