تاثیر برنامه کنش پژوهی حرفه ای بر توانمندسازی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1025-3RDPECONF
نویسندگان
زهرا روحانی راوری1، پروانه خواجه پور *2
1دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
2استادیار تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران.
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه کنش ‌پژوهی حرفه‌ای بر توانمندسازی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بود. کنش‌پژوهی در واقع یکی از رویکردهای بسیار مهمی است که در این سال‌ها توجه بسیاری از معلمان و دانشجویان را برانگیخته است. از این رو، می‌توان گفت که کنش‌پژوهی در افزایش سطح دانش معلمان و یادگیری دانش آموزان نقشی بی بدیل دارد. همچنین، در کنش پژوهی به نوشتن طرح درس برای هر جلسه و همچنین نوشتن روایت بعد از انجام طرح درس می پردازیم. همچنین به کد گذاری، مضمون‌یابی و تحلیل و تفسیر آنها می‌پردازیم که باعث می‌شود واقعیت‌های محیط آموزشی و تاثیر آن برعملکرد خود و ویژگی‌ها و توانمندی‌های شخصی را درک کنیم. یافته‌ها نشان داد که برنامه کنش‌پژوهی حرفه‌ای با تأکید بر تحلیل تجربیات پیشین و خلاقیت‌های فردی نقش مهمی در توسعه مهارت‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان ایفا می‌کند. همچنین، نقش اساتید راهنما، مدیران مدارس و معلمان راهنما در اجرای موفق این برنامه بسیار حائز اهمیت بود. نتایج نشان داد که عواملی مانند همکاری نکردن بعضی از مسئولین مدرسه با دانشجومعلمان وکمبود امکانات مدرسه باعث شده بود که برنامه کنش‌پژوهی حرفه‌ای به طور کامل محقق نشود. با این حال، دانشجومعلمان با استفاده از استراتژی‌های مختلف توانستند به توانمندسازی حرفه‌ای خود دست یابند. به علاوه، برنامه کنش پژوهی نقش مهمی توانمندسازی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان دارد. این برنامه با فراهم کردن فرصت‌هایی برای تحلیل و ارزیابی عملکرد حرفه‌ای کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند و با استفاده از بازخوردهای دریافتی از اساتید و معلمان، به بهبود و ارتقای مهارت‌های تدریس خود بپردازند.
کلیدواژه ها
کنش ‌پژوهی، توانمندسازی، دانشجو معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر