کنش پژوهی، رویکردی رو به رشد در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1027-3RDPECONF
نویسندگان
فاطمه افشارمنش1، پروانه خواجه پور *2
1دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
2استادیار تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران.
چکیده مقاله
کنش پژوهی، رویکرد‌ی ‌همکاری محور به توسعه حرفه‌ای معلمان است، که از کشور ژاپن منشاء گرفته است. زمانی که این رویکرد اولین بار در اواخر دهه‌ی 1990 در ایالات متحده معرفی شد، به سرعت توجه مربیان و کارشناسان آموزش آمریکا را به خود جلب کرد و تصور بر این بود که این رویکرد یک نوآوری مؤثر و قابل اقتباس می‌باشد. هدف از این پژوهش، کنش پژوهی، رویکردی رو به رشد در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بود. در کنش پژوهی تلاش کردم که از طریق ایجاد ارتباط قوی و صمیمانه با دانش آموزان بتوانم طرح درس‌هایی را پیاده کنم که این طرح درس‌ها شامل آموزش‌هایی مفید در رابطه با رشته ورزشی والیبال بودند. در این طرح درس‌ها در جلسات متعدد مهارت‌هایی مثل پنجه، ساعد و پنجه بالاسرآموزش داده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که کنش پژوهی، فرصت های را برای دانشجومعلمان فراهم می کند تا دانش محتوای آموزشی خود را بروز دهند. از آنجایی که انواع مختلف دانش با دانش مربوط به محتوا، برنامه های درسی و یادگیری دانش آموزان همرا هستند و در چرخه کنش پژوهی با یکدیگر تعامل دارند، این رویکرد، زمینه و بافت آرمانی ایجاد می کند که دانشجومعلمان برای آن، این انواع دانش را ترکیب می کنند تا محتوا را برای دانش آموزان خود قابل دستیابی یابند.
کلیدواژه ها
کنش پژوهی، رویکرد، دانشجومعلمان، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر