| محتوای برنامه درسی کنش پژوهی و تاثیر آن بر توانمندی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان |
| کد مقاله : 1028-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
پریسا گیلانی1، پروانه خواجه پور *2 1دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران 2استادیار تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران. |
| چکیده مقاله |
| هدف از پژوهش حاضر، محتوای برنامه درسی کنش پژوهی و تاثیر آن بر توانمندی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بود. برنامههای کارورزی به عنوان پل ارتباطی بین آموزش نظری و عملی در تربیت معلم، از اهمیت بالایی برخوردارند. پژوهش حاضر با هدف محتوای برنامه درسی کنش پژوهی و تاثیر آن بر توانمندی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بود. روش پژوهش از نوع کیفی-کاربردی بود. یافتههای پژوهش نشان داد که موفقیت واحد کارورزی در تربیت معلمانی کارآمد و پاسخگو به نیازهای نظام آموزشی، نقش تعیینکنندهای دارد. با این حال، اجرای برنامههای کارورزی دانشجو معلمان با موانع متعددی در چند دسته کلی روبرو است: موانع مرتبط با دانشجو معلمان (عدم آمادگی کافی، کمبود انگیزه، فشارهای درسی)، موانع مرتبط با مدارس (عدم آمادگی، کمبود امکانات، حجم بالای کار معلمان)، موانع مرتبط با دانشگاههای فرهنگیان (عدم توجه کافی، کمبود اساتید راهنما)، موانع مرتبط با سیستم آموزشی (عدم هماهنگی، نبود سیستم جامع ارزیابی) و موانع مرتبط با سیاستگذاری و برنامهریزی (فقدان برنامه جامع، تغییرات مداوم در قوانین). همچنین تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد؛ که دانشجو معلمان، اساتید راهنما و سایر ذینفعان در برنامههای کارورزی، تجارب زیسته متنوعی را تجربه میکنند؛ که اغلب با چالشها و موانع ذکر شده همراه است. |
| کلیدواژه ها |
| محتوای برنامه درسی، دانشجو معلم، تجارب زیسته، دانشگاه فرهنگیان، توانمندی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
