| ادراک معلمان تربیت بدنی از تربیت بدنی انطباقی در مدارس فراگیر |
| کد مقاله : 1031-3RDPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
سارا سلیمانی *1، خدیجه رشدی نیری2، سکینه زمانی خانقاه3 1دبیر تربیت بدنی شاغل در آموزش و پرورش 2اموزش و پرورش استان اذربایجان غربی 3آموزش و پرورش آذربایجان غربی |
| چکیده مقاله |
| هدف اصلی این مطالعه تعیین ادراک معلمان تربیت بدنی از تربیت بدنی انطباقی در مدارس فراگیر است. این مطالعه از روش پیمایشی با مشارکت 54 معلم تربیت بدنی در شهرستان اردبیل انجام گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس 5 ارزشی لیکرت جمع آوری شد. از نظر نوع جمع آوری داده های پژوهش، توصیفی– تحلیلی بوده که به روش میدانی اجرا شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی، از تحلیل عاملی برای تعیین میزان اهمیت هریک از عوامل استفاده گردید. نتایج نشان داد که ادراک معلمان تربیت بدنی از تربیت بدنی انطباقی در مدارس فراگیر به ترتیب عبارتند از: هدف تربیت بدنی انطباقی، اجرای تربیت بدنی انطباقی، مواد تربیت بدنی انطباقی، ارزیابی در تربیت بدنی انطباقی و ابزارهای تربیت بدنی انطباقی؛ که هرکدام از این عوامل به زیرشاخه هایی تقسیم و با استفاده از فرآیند تحلیل عاملی، اولویت هرکدام از آنها مشخص شد. نتایج نشان داد که معلمان تربیت بدنی ادراک مثبتی از تربیت بدنی انطباقی دارند و به اهمیت آن در بهبود وضعیت جسمانی و روانی دانش آموزان آگاه هستند. همچنین، اجرای تربیت بدنی انطباقی و استفاده از مواد و ابزارهای مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. ارزیابی مستمر نیز نقش مهمی در ارتقاء کیفیت برنامه های تربیت بدنی دارد. برای بهبود بیشتر، پیشنهاد می شود که برنامه های آموزشی و کارگاه های تخصصی بیشتری برای معلمان برگزار شود تا با روش ها و تکنیک های جدید آشنا شوند. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش، تربیت بدنی ویژه، ادراک، دانش آموزان با نیازهای ویژه |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
