تأثیر فعالیت های ورزشی کوتاه مدت در میان روز بر کاهش اضطراب و استرس دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی
کد مقاله : 1040-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
فاطمه رمضانی *، عرفان فقیهی
دانشگاه فرهنگیان اصفهان
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر فعالیت‌های ورزشی کوتاه‌مدت میان‌روز بر کاهش اضطراب و استرس دانش‌آموزان کلاس پنجم انجام شد. در این مطالعه از روش شبه‌آزمایشی با گروه کنترل استفاده گردید. نمونه‌ پژوهش شامل ۵۰ دانش‌آموز بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۲۵ نفر) و کنترل (۲۵ نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت ۴ هفته در برنامه ورزشی روزانه (۱۰-۱۵ دقیقه) شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اضطراب اسپنس (پایایی α=0.89) و ارزیابی معلم‌محور استرس (پایایی α=0.85) جمع‌آوری و با آزمون T زوجی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گروه آزمایش پس از مداخله کاهش معناداری در سطوح اضطراب (میانگین پیش‌آزمون: ۱۷.۴ → پس‌آزمون: ۱۱.۶؛ p < 0.01) و استرس (میانگین پیش‌آزمون: ۱۸.۲ → پس‌آزمون: ۱۲.۳؛ p < 0.01) داشتند، در حالی که تغییرات در گروه کنترل از نظر آماری غیرمعنادار بود (p > 0.05). این یافته‌ها تأیید می‌کند که فعالیت‌های ورزشی کوتاه‌مدت می‌توانند به‌عنوان یک راهبرد عملی و کم هزینه برای کاهش اضطراب و استرس در دانش‌آموزان مؤثر باشند. این تحقیق پیشنهاد می‌کند که مدارس و معلمان با گنجاندن فعالیت‌های ورزشی کوتاه‌مدت در برنامه روزانه، به بهبود سلامت روانی دانش‌آموزان کمک کنند. با این حال، محدودیت‌هایی مانند حجم نمونه کوچک و زمان کوتاه مداخله نیاز به پژوهش‌های گسترده‌تر برای تعمیم نتایج را نشان می‌دهد.
کلیدواژه ها
اضطراب ،استرس، فعالیت ورزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر