| مروری بر مطالعات پداگوژی در حوزه تربیت بدنی مدارس |
| کد مقاله : 1045-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
فرزاد خراسانی ساسی کلومی *1، محمد آرزم1، مرضیه رنجبر2 1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی 2فارغ التحصیل |
| چکیده مقاله |
| تربیت بدنی یکی از اجزای حیاتی برنامههای آموزشی مدارس است که به توسعه سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی دانشآموزان کمک میکند. در ایران، توجه به کیفیت و اثربخشی آموزشهای تربیت بدنی از اهمیت بالایی برخوردار است. پداگوژی، به عنوان علمی که به روشها و فنون آموزش و یادگیری میپردازد، نقش مهمی در بهبود کیفیت این آموزشها دارد.هدف این پژوهش مروری بر مطالعات پداگوژی در حوزه تربیت بدنی مدارس است.روش تحقیق مرور نظام مندی به روش سیستماتیک و روش کتاب سنجی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مقالات علمی - پژوهشی مورد تأیید مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام چاپ شده در نشریات داخلی با محوریت پداگوژی در حوزه تربیت بدنی مدارس ایران است. در پژوهش حاضر، نمونهگیری انجام نشد؛ زیرا، تمام جامعه بررسی و تحلیل شده است. با مرور مقالات وضعیت عملکرد مقالات مرتبط با پداگوژی در حوزه تربیت بدنی مدارس ایران به تفکیک روشها، شیوههای انتقال و حوزههای پداگوژی تقسیم بندی شد. بررسی روشها عبارت بود از: افزایش مهارتهای الگوی تدریس، بررسی روشهای تدریس، طراحی روشهای تدریس، بررسی چالشهای یادگیری، افزایش یادگیری. هم چنین شیوههای انتقال عبارت بود از: مدیریت کلاس، نظارت و ارزشیابی، آموزش مجازی، یادگیری الکترونیکی و ارتقا سطح مهارت و در آخر حوزههای پداگوژی در این مطالعه عبارت بود از: پژوهش در آموزش، تفکر انتقادی، پداگوژی کودکان، پداگوژی دیجیتال و پداگوژی تعاملگرا. |
| کلیدواژه ها |
| دانش محتوای آموزشی، تربیت بدنی، ورزش مدارس، مرور نظامند،کتاب سنجی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
