نقش درس پژوهی در افزایش مهارت های دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1062-3RDPECONF
نویسندگان
مائده بارانی1، پروانه خواجه پور *2
1دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
2استادیار تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران.
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش ارائه نقش درس پژوهی در افزایش مهارت های دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود. در نظام های برتر آموزش از جمله کشور ژاپن درس پژوهی به عنوان رویکرد آموزشی معتبری شناخته می شود. در طی کارورزی چهار تحت عنوان درس پژوهی، در قالب گروه هایی تحت نظر استاد راهنما به منظور نیل به اهداف آموزشی از قبل مشخص شده در حیطه تربیت بدنی به همفکری با همگروهی‌ها پرداختیم. در این مسیر سعی شد به منظور افزایش کیفیت کار انجام شده از تجربیات و دانش استاد راهنما و معلم راهنما استفاده شود. طبق نتایج به دست آمده مشاهده شد که درس پژوهی علاوه بر افزایش سطح سواد افزایش سواد کارورزها فواید دیگری نیز دارد. از جمله آنها می توان به افزایش انگیزه در حرفه وافزایش خلاقیت در کارورزها در مواجهه با چالش های غیر منتظره آموزشی اشاره کرد. همچنین مهارت های کارورز در حیطه های ارتباطی از جمله ارتباط با دانش آموز و ارتباط با همکاران افزایش پیدا می کند.از جمله دیگر مهارت های افزوده شده آموختن روش های کلاس داری و روش های تدریس جدید نام برد. همه مواردی که در ادامه به آنها پرداخته می شود از جمله موارد ذکر شده در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان بود که ارائه درس پژوهی در وصول به آن اهداف موثر است و باعث تحول در نظام آموزشی کشور نیز خواهد شد. امید است از درس پژوهی مهارت‌هایی به دست آورده باشیم تا بتوانیم آموزش مفید و سودمندی را برای دانش‌آموزان داشته باشیم.
کلیدواژه ها
طرح درس، آموزش، مهارت، درس پژوهی، دانشجو معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر