مرور نظام مند مطالعات حوزه فناوری آموزش تربیت بدنی
کد مقاله : 1071-3RDPECONF
نویسندگان
اویس برهانی *1، محمد آرزم2، فرزاد خراسانی ساسی کلومی3
1دانشگاه فرهنگیان مازندران
2دانشگاه فرهنگیان استان مازندران
3دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی
چکیده مقاله
تربیت بدنی به دنبال برقراری سلامت کامل جسمی و روانی دانش آموزان به عنوان امانت الهی و بکارگیری روش های درست انجام فعالیت جسمانی، ارتقای توانایی های بدنی و حرکتی است. آموزش تربیت بدنی برای دانش آموزان بسیار مهم است زیرا ویژگی های شخصی و اجتماعی را تقویت می کند، انضباط شخصی، مسئولیت پذیری و کار گروهی را افزایش می دهد و آنها را به مهارت های سازگاری اجتماعی مجهز می کند. تحول قابل توجهی در فرآیندهای آموزشی به دلیل ادغام با فناوری های پیشرفته رخ داده است. این تکامل رویکردهای آموزشی را تغییر داده، نتایج یادگیری را بهبود بخشیده و مشارکت بیشتر در میان دانش آموزان را تقویت کرده است. هدف این پژوهش مرور نظام مند مطالعات حوزه فناوری آموزش تربیت بدنی است.روش پژوهش حاضر به صورت مرور نظامند بوده است. جامعه ی آماری در بخش مصاحبه، صاحب‌نظران و اساتید حوزه ی تربیت بدنی و فناوری بودند. ابزارهای گردآوری داده‌ها در این پژوهش، مشاهده، چک‌لیست‌ها، مصاحبه، بررسی منابع کتابخانه‌ای و پایگاه‌های داده بودند. بر اساس تحلیل‌های اولیه از منابع اطلاعاتی نام‌برده، ۳۶۴ مقاله و اثر پژوهشی شناسایی و پس از بررسی دقیق آثار، ۲۰ مقاله نگارش‌شده از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۴ باتوجه به شاخص ها انتخاب شدند. روند صعودی مجموع تحقیقات صورت گرفته در بازه زمانی 2024-2017 نشان داد که مطالعات در این حوزه در آینده روند افزایشی خود را حفظ می کنند و باعث خلق فرآیند های جدید و یا اصلاح بسیاری از آنها در زمینه آموزش همگام با رشد علاقه مندان این حوزه خواهد شد.
کلیدواژه ها
فناوری، آموزش، تربیت بدنی، مرور نظامند،
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی