تاثیرآموزش تربیت بدنی در تحقق ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین وتربیت همه جانبه
کد مقاله : 1075-3RDPECONF (R2)
نویسندگان
علی محمدی *
دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
تربیت بدنی و ورزش به عنوان بخشی اساسی از تعلیم و تربیت، نقش مهمی در تسهیل رشد و تکامل انسان در تمام ابعاد وجودی دارد. نظام‌های آموزشی که بر اساس این رویکرد بنا شده‌اند، نه تنها به برنامه‌های تربیت بدنی و ورزشی به عنوان فعالیت‌های درجه دو نگاه نمی‌کنند، بلکه این برنامه‌ها را محور اصلی آموزش به ویژه در دوره ابتدایی می‌دانند. کشورهای ژاپن و فنلاند نمونه‌هایی از این نظام‌های آموزشی هستند. در مقابل، نظام‌های سنتی که از علوم جدید مانند علوم ورزشی بهره نمی‌برند، نتایج مطلوبی در آموزش و پرورش ندارند و به معضلات اجتماعی و بهداشتی نظیر چاقی و بی‌تحرکی دامن می‌زنند. لذا، ضروری است که آموزش و پرورش نگاهی جامع به تربیت همه‌جانبه داشته باشد، که این مهم در سند تحول بنیادین تحت عنوان تربیت شش‌ساحتی مطرح شده است. مقاله حاضر به بررسی تأثیر برنامه‌های تربیت بدنی و ورزش بر تحقق اهداف شش‌گانه سند تحول می‌پردازد. نتایج نشان می‌دهد که فعالیت‌های ورزشی نه تنها به بعد جسمانی بلکه به ابعاد اخلاقی، اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و دینی نیز تأثیرگذار هستند. این تأثیرات از طریق فعالیت‌های تربیت بدنی و ورزش به طور غیرمستقیم و جذاب در محیط‌های آموزشی تحت نظارت اساتید
علوم ورزشی محقق می گردد.
کلیدواژه ها
تربیت بدنی ، سند تحول ، اسلام، ورزش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی