مقایسه تعادل و عملکرد در دانش آموزان با ناهنجاری های اندام تحتانی و افراد سالم
کد مقاله : 1077-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
هادی محمدی نیاسماکوش *1، مهدیه حسن زاده کوچو2، حسن رحیمی لهی3
1کارشناس ارشد، آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه آموزش ابتدایی، دانشکده حضرت فاطمه الزهرا، دانشگاه فرهنگیان قائمشهر، مازندران
3کارشناس مشاوره و راهنمایی، گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده فرهنگیان رشت، دانشگاه فرهنگیان امام علی رشت، ایران
چکیده مقاله
اختلالات اسکلتی عضلانی اغلب به‌صورت عدم توازن قدرت عضلانی بروز می‌کنند. الگوی بعضی از این اختلالات همراه با غالب و مغلوب بودن اندام‌ها و برخی دیگر به همراه وضعیت بدنی ظاهر می‌شود. این عدم توازن به‌گونه‌ای که امتداد بدن را به هم بزند، عاملی مهم در ایجاد ناهنجاری است. هدف این پژوهش مطالعه ارتباط میان ناهنجاریهای اندام تحتانی با برخی از فاکتورهای آمادگی جسمانی است. در این پژوهش تعداد 80 دانشآموز ۱۱-۱۴ سال در چهار گروه (هر گروه 20 نفر) سالم، زانوی ضربدری، زانوی پرانتزی و کف پای صاف شرکت داشتند. ابتدا از طریق اندازهگیری فاصله بین کندیلی و بین قوزکی افراد دارای زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری مشخص شدند و از طریق اندازهگیری شاخص چیپوکس اسمیراک افراد دارای کف پای صاف تعیین شدند. گروه سالم نیز از افراد خارج از این تعداد انتخاب شدند. سپس متغیرهای آمادگی جسمانی شامل چابکی، تعادل ایستا و تعادل پویا اندازهگیری شد. برای مقایسه متغیرهای آمادگی جسمانی و ناهنجاریهای اندام تحتانی در بین گروهها از آزمون تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج تحقیق تفاوت معنی داری در تعادل ایستا (001/0=p) و پویا (001/0=p) و چابکی (001/0=p) دانش آموزان سالم و مبتلا به ناهنجاری نشان داد. با توجه به اهمیت رابطه میان ناهنجاریهای وضعیتی و عملکرد جسمانی در افرادی که مبتلا به این ناهنجاریها هستند، بر اهمیت شناسایی و پیشگیری از آنها با برنامههای اصلاحی وضعیت بدنی و ارتقاء آمادگی جسمانی آنان تأکید میشود
کلیدواژه ها
تعادل، ناهنجاری، چابکی، کف پای صاف، زانو ضربدری، زانو پرانتزی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر