تحلیل تأثیر کلاس‌ های تربیت بدنی بر تقویت مهارت‌ های حل مسئله و تفکر انتقادی در دانش‌ آموزان
کد مقاله : 1093-3RDPECONF (R2)
نویسندگان
آمنه باقرپورکاسب سردرود *
سازمان آموزش پرورش
چکیده مقاله
امروزه، اهمیت فعالیت‌های ورزشی و کلاس‌های تربیت بدنی تنها محدود به تقویت توانایی‌های جسمانی نیست، بلکه نقش اساسی در توسعه مهارت‌های شناختی مانند حل مسئله و تفکر انتقادی نیز دارند. این تحقیق به بررسی تأثیر فعالیت‌های ورزشی در کلاس‌های تربیت بدنی بر تقویت این مهارت‌ها در دانش‌آموزان می‌پردازد و به دنبال پاسخ به این پرسش است که چگونه فعالیت‌های بدنی می‌توانند به توسعه توانمندی‌های شناختی دانش‌آموزان کمک کنند. بر اساس مبانی نظری و مدل‌های یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا و یادگیری تجربی دیوید کولب، فعالیت‌های گروهی و رقابتی در ورزش‌ها مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال و دیگر بازی‌های تیمی محیط‌های مناسبی برای پرورش تفکر انتقادی و حل مسئله فراهم می‌آورند.
این تحقیق تأکید می‌کند که آموزش مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی در کلاس‌های تربیت بدنی به‌ویژه در فعالیت‌هایی که نیازمند تصمیم‌گیری سریع، همکاری و استراتژی‌های پیچیده هستند، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در مواجهه با مسائل پیچیده‌تر در زندگی روزمره و محیط‌های تحصیلی موفق‌تر عمل کنند. از سوی دیگر، این مهارت‌ها می‌توانند تأثیرات مثبتی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در سایر دروس مانند ریاضی، علوم و زبان داشته باشند، چرا که تفکر تحلیلی و منطقی که در تربیت بدنی تقویت می‌شود، قابلیت انتقال به سایر زمینه‌های تحصیلی را دارا است.
کلیدواژه ها
واژه‌های کلیدی: تربیت بدنی، مهارت‌های حل مسئله، تفکر انتقادی، یادگیری تجربی، یادگیری اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، عملکرد تحصیلی، آموزش استراتژیک.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر