تعیین اثر تمرینات ثبات مرکزی بر الگوی پرش-فرود و تعادل دانش آموزان فوتسالیست مبتلا به نقص تنه
کد مقاله : 1095-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
ابوذر کجوری گشنیانی *1، مهدیه غلام نیا2
1فرهنگی - آموزش و پرورش
2فرهنگی - آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر تمرینات ثبات مرکزی بر الگوی پرش-فرود و تعادل دانش آموزان فوتسالیست مبتلا به نقص تنه انجام شد.در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 30فوتالیست مبتلا به نقص تنه انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه کنترل (سن:73/0 ± 40/13سال، قد:05/0± 69/1متر،وزن: 94/6 ± 46/59کیلوگرم)و تمرینی(سن:86/0± 20/13سال،قد: 04/0± 67/1 متر،وزن: 05/8 ± 60/56کیلوگرم)قرار گرفتند.در این مطالعه افراد با نقص والگوس داینامیک زانو به کمک آزمون تاک جامپ شناسایی شدن.قبل و بعد از دوره تمرینی متغیر های تعادل ایستا و پویا و الگوی پرش_فرود به ترتیب توسط آزمون‌های BESS، Yو آزمون LESS اندازگیری شد.آزمودنی ها در دو گروه کنترل و تمرینی قرار گرفتند و آزمودنی‌های گروه تمرینی تمرینات را به مدت 8 هفته انجام دادند و گروه کنترل نیز در این دوره به تمرینات خود پرداختند.همچنین جهت تجریه و تحلیل استنباطی داده‌ها و بیان تفاوت احتمالی بین میانگین گروه ها در مراحل مختلف تحقیق از روش آماری تحلیل کوواریانس،آزمون تی همبسته،یو من ویتنی و ویلکاکسون استفاده شد (05/0≥P).نتایج مطالعه نشان داد برنامه تمرینی تاثیر معنی داری بر بهبود الگوی پرش_فرود(001/0=p)،تعادل ایستا(001/0=p) و نمره کل تعادل پویا(001/0=p)دارد.همچنین نتایج مربوط به مقایسه گروه ها در متغیرهای مورد مطالعه نشان دهنده وجود تفاوت معنی دار بین دو گروه بود (01/0≥p).نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده اثر معنی دار اعمال 8 هفته تمرینات ثبات مرکزی بر بهبود الگوی پرش_فرود،تعادل ایستا و پویا دانش آموزان فوتسالیست بوده که بر این اساس استفاده از این برنامه جهت بهبود متغیرهای عملکردی به مربیان و دانش آموزان فعال در این رشته ورزشی پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه ها
تعادل، الگوی پرش_فرود، نقص تنه، فوتسال، دانش آموز، تمرینات ثبات مرکزی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی