نهادینه‌سازی فعالیت‌های فیزیکی ورزشی در راستای فعالیت یاددهی یادگیری دانش‌آموزان با تأکید بر تربیت تمام ساحتی
کد مقاله : 1096-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
آزاده پورفخیمی ابرقوئی *1، مهدی یزدانی2
1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدخورسگان
2استادیار، دکتری رفتار حرکتی،علوم ورزشی، علوم انسانی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از انجام این مطالعه نهادینه‌سازی فعالیت‌های فیزیکی ورزشی در راستای فعالیت یاددهی یادگیری دانش‌آموزان با تأکید بر تربیت تمام ساحتی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و با استفاده از مرور نظام‌مند انجام شد. ابتدا مطالعات مرتبط با تأثیر فعالیت‌های ورزشی بر یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان از پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر مانند PubMed، PsycINFO، Google Scholar و ... جستجو شده و انتخاب شدند. سپس، داده‌های مربوط به هر مطالعه شامل نوع فعالیت ورزشی، نمونه‌گیری، ابزارهای اندازه‌گیری توجه و تمرکز، نتایج یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان و ... در یک فرم مشخص ثبت شد. مطالعات جمع‌آوری شده بر اساس معیارهای کیفیتی مانند طراحی مطالعه، نمونه‌گیری، اندازه‌گیری و ... ارزیابی شدند. سپس داده‌های به دست آمده با نرم‌افزار اکسل تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌های این پژوهش نشان داد نهادینه‌سازی فعالیت‌های فیزیکی ورزشی در راستای فعالیت یاددهی یادگیری دانش‌آموزان با تأکید بر تربیت تمام‌ساحتی می‌تواند به بهبود عملکرد تحصیلی، روانی، و جسمی دانش‌آموزان کمک کند. این اقدامات نه تنها به توسعه شخصیت فردی دانش‌آموزان کمک می‌کند، بلکه به ایجاد محیطی سالم و پویا در مدارس نیز کمک می‌کند. از سوی دیگر، یافته‌ها نشان داد، فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی می‌تواند بهبود عملکرد تحصیلی و روانی دانش‌آموزان را تسهیل کند. با افزایش تمرکز و توجه، کاهش استرس و اضطراب، افزایش انرژی و سلامت جسمی، و تقویت حافظه و تفکر، دانش‌آموزان می‌توانند بهبود یابند و عملکرد تحصیلی بهتری داشته باشند.
کلیدواژه ها
تربیت تمام ساحتی، فعالیت بدنی، ورزش، دانش‌آموزان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر