بررسی وتاثیر هشت هفته تمرینات اصلاحی منتخب همراه با آموزش پوسچر بربهبود عارضه های کیفوز ولوردوز در دانش آموزان پسر 8تا12سال شهرستان لنده
کد مقاله : 1098-3RDPECONF (R3)
نویسندگان
اشکان تاج دینی *
اداره آموزش وپرورش شهرستان لنده
چکیده مقاله
پژوهش حاضر بررسی و تاثیر هشت هفته تمرینات اصلاحی منتخب همراه با آموزش پوسچر بر بهبود عارضه های کیفوز و لوردوز در دانش آموزان پسر 8 تا 12 سال شهرستان لنده می باشد این پژوهش به دو صورت توصیفی و تجربی انجام گرفت. بدین منظور از میان کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان لنده ، تعداد 90 دانش آموز که 45 نفر دارای عارضه کیفوز و 45 نفر دارای عارضه لوردوز بودند، به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به چهار گروه آزمایشی و دو گروه کنترل تقسیم شدند. به منظور ارزیابی و بررسی ناهنجاری دانش آموزان از آزمون نیویورک و صفحه شطرنجی استفاده شد. گروه های آزمایشی (60 کودک)، 24 جلسه (8 هفته، هفته‌ای 3 جلسه، هر جلسه یک ساعت) در مداخلات تمرینی شرکت کردند، در حالی که گروه های کنترل (30 کودک) در مداخله شرکت نداشتند نتایج بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های استنباطی شاپیرو ویلکز، تحلیل واریانس و تحلیل کوواریانس در سطح معنی داری p≤0/05 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که تمرینات اصلاحی بدون آموزش پاسچر بر روی دانش آموزان دارای عارضه های کیفوز و لوردوز تاثیر داشته است و لذا زمانی که این تمرینات همراه با آموزش وضعیت های صحیح (پاسچر)و رعایت آنها انجام گرفت تاثیر بسیار زیاد و معنی داری در دانش آموزان مشاهده گردید.با توجه نتایج پژوهش حاضر نشان میدهدکه تمرینات اصلاحی همراه با آموزش پاسچرصحیح تاثیر بسیار زیادی بر اصلاح ناهنجاری های جسمانی دانش آموزان دارد .
کلیدواژه ها
کیفوز، لوردوز، مداخلات تمرینی و پاسچر
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی