بررسی رابطه‌ی توانایی تصویرسازی ورزشی با عملکرد حرکتی در دانش آموزان مقطع ابتدایی
کد مقاله : 1105-3RDPECONF
نویسندگان
حسین اصغر پورعابد *1، حمید نجات2
1گروه علوم ورزشی و تندرستی، دانشکده ادبیات و علوم ورزشی، دانشگاه بین المللی امام رضا ع، مشهد، ایران
2گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه‌ی توانایی تصویرسازی ورزشی با عملکرد حرکتی در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر مشهد بود. پژوهش حاضر، از حیث هدف کاربردی و به لحاظ نوع، توصیفی- همبستگی بود که داده‌های آن به‌صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری شد. جامعه‌ی آماری پژوهش، شامل کلیه‌ی دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی (پایه‌های پنجم و ششم) در ناحیه‌ی 4 شهر مشهد بود که با استفاده از روش 5 برابری تعداد گویه‌های ابزار پژوهش (مجموعاً 81 گویه)، تعداد 405 نفر از این افراد، به‌عنوان نمونه‌ی آماری انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش از 2 پرسشنامه‌ی توانایی تصویرسازی ورزشی و عملکرد حرکتی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین توانایی تصویرسازی ورزشی و مؤلفه‌های آن با عملکرد حرکتی، رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد و مؤلفه‌های توانایی تصویرسازی ورزشی توانایی پیش‌بینی 10 درصد از تغییرات عملکرد حرکتی را دارند. با توجه به یافته‌ها، می‌توان بیان داشت که هرچه میزان توانایی تصویرسازی ورزشی در دانش آموزان بالاتر باشد، عملکرد حرکتی آنها بهبود یافته و بهتر می توانند فعالیت های حرکتی و ورزشی خود را به انجام برسانند.
کلیدواژه ها
توانایی تصویرسازی ورزشی، عملکرد حرکتی، دانش آموزان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر