مزایا و موانع کاربرد فناوری های دیجیتال در آموزش تربیت بدنی : یک مطالعه مروری
کد مقاله : 1112-3RDPECONF (R2)
نویسندگان
سعید خانمرادی *
استادیار، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران،
چکیده مقاله
با پیشرفت فناوری‌های دیجیتال، نقش این ابزارها در آموزش تربیت بدنی به‌طور فزاینده‌ای برجسته شده است. این مطالعه با هدف بررسی مزایا و موانع استفاده از فناوری‌های دیجیتال در آموزش تربیت بدنی انجام شد تا تصویری جامع از تأثیرات این فناوری‌ها ارائه کند. این تحقیق به روش مرور روایتی انجام شده و مطالعات مرتبط منتشرشده بین سال‌های 2010 تا 2024 در پایگاه‌های داده اسکوپوس ووب اف ساینس بررسی شده‌اند. از میان 261 مقاله شناسایی‌شده، 22 مقاله مرتبط که به مزایا و موانع فناوری‌های دیجیتال در آموزش تربیت بدنی پرداخته بودند، انتخاب و تحلیل شدند.نتایج نشان داد که فناوری‌های دیجیتال موجب افزایش تعامل و مشارکت دانش‌آموزان، شخصی‌سازی آموزش، توسعه روش‌های نوآورانه تدریس، و دسترسی به منابع آموزشی متنوع می‌شوند. با این حال، موانعی همچون کمبود منابع، عدم آمادگی معلمان، پرت شدن حواس دانش‌آموزان، و مقاومت در برابر تغییر از چالش‌های کلیدی شناسایی شدند. با توجه به نتایج، ارائه آموزش‌های جامع برای معلمان، تأمین زیرساخت‌های فناوری، و طراحی برنامه‌های آموزشی متعادل می‌تواند به رفع موانع و بهبود اثربخشی فناوری‌های دیجیتال در آموزش تربیت بدنی کمک کند. تحقیقات آینده باید به تأثیرات بلندمدت این فناوری‌ها بر یادگیری و سلامت دانش‌آموزان بپردازد
کلیدواژه ها
آموزش تربیت بدنی، فناوری‌های دیجیتال، مزایای فناوری، موانع فناوری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر