اثربخشی تکنولوژی‌های جدید و پداگوژی بر آموزش تربیت بدنی و کیفیت یادگیری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
کد مقاله : 1121-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
مهدی تاراجیان *1، زهرا تاراجیان2
1گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
22. کارشناسی، زبان و ادبیات عربی، استادیار معلم، گروه آموزش ابتدیی، آموزش و پرورش، نورآباد، ایران.
چکیده مقاله
زمینه و هدف: این پژوهش به بررسی اثربخشی تکنولوژی‌های جدید و پداگوژی بر آموزش تربیت بدنی و کیفیت یادگیری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه پرداخته است. هدف اصلی تحقیق شناسایی تأثیرات مثبت و چالش‌های مرتبط با استفاده از تکنولوژی‌های نوین در فرآیند آموزش تربیت بدنی برای این گروه از دانش‌آموزان بود.
روش‌بررسی: این مطالعه با استفاده از روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. در بخش کیفی، مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند با 15 معلم و در بخش کمی، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته بین 50 معلم توزیع شد. داده‌ها با استفاده از آزمون t مستقل تحلیل گردیدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که استفاده از تکنولوژی‌های نوین مانند نرم‌افزارهای تعاملی، واقعیت مجازی و ابزارهای پوشیدنی تأثیر معناداری بر بهبود آموزش تربیت بدنی (001/0P<) و کیفیت یادگیری (001/0P<) دانش‌آموزان با نیازهای ویژه داشت. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه نشان داد که گروه تکنولوژی‌های جدید با میانگین نمره8/4بالاترین نمره را کسب کرده و گروه گواه تنها میانگینی برابر با 3/2 داشت. مقادیر t و F به ترتیب برابر با 4/2 و 34/12 بودند که نشان‌دهنده تفاوت معنادار بین گروه‌ها است(001/0P<).
نتیجه‌گیری: این نتایج تأکید می‌کند که استفاده از تکنولوژی و شیوه‌های نوین تدریس می‌تواند به بهبود کیفیت یادگیری کمک کند، به‌ویژه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، و ضرورت فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و آموزش معلمان برای بهره‌برداری مؤثر از این روش‌ها را نمایان می‌سازد.
کلیدواژه ها
تکنولوژی‌های جدید، پداگوژی، آموزش تربیت بدنی، کیفیت یادگیری، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر