درس پژوهی در آموزش تربیت بدنی
کد مقاله : 1134-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
هلیا رشیدی1، پروانه خواجه پور *2
1دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
2استادیار تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران.
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش ارائه تاثیر درس پژوهی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دیر‌آموز بود. در طی کارورزی چهار بر طبق سر فصل های کتاب راهنمای معلم، طرح درس‌هایی را آماده کردیم و در طی جلساتی که برگزار شد به آموزش و اجرای آنها با توجه به شرایط و امکانات مدرسه پرداختیم. طرح درس‌ها‌ی مورد نظر درمورد ورزش والیبال بودند. بعد از آماده کردن طرح درس‌ها و طراحی تمرین‌هایی مختص دانش‌آموزان آنها را در روز چهارشنبه و با حضور استاد راهنما و معلم راهنما اجرا می‌کردیم. در روز‌های چهارشنبه به آموزش دانش‌آموزان متوسطه اول (پایه هفتم) می‌پرداختیم. در هنگام اجرای طرح درس‌ها به یادداشت نکات مثبت و منفی و یادداشت بازخورد‌ها و تعاملات موثر در فرایند تدریس پرداختیم. همچنین به بررسی و تطبیق فرایند تدریس با طرح درس‌های نوشته شده و عکس و فیلمبرداری‌ از فرایند آموزش پرداختیم. تا بعد از هر اجرا و بررسی نکات نوشته شده و عکس‌ها و فیلم ها نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم تا برای طرح درس‌های بعدی آنها را تقویت یا اصلاح کنیم. در انتها آنچه را که در مدرسه اتفاق افتاد یا انجام دادیم به صورت گزارش نوشتیم و در انتهای آن به ذکر نکات مثبت و منفی پرداختیم. امید است بتوانیم تدریسی موثر داشته باشیم و دانش‌آموزانی با مهارت‌های بالا پرورش دهیم.
کلیدواژه ها
درس پژوهی، طرح درس، دانش‌آموز، تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر