مقایسه اثربخشی بازی های بومی_ محلی و بازیهای ویدئویی فعال بر رشد مهارتهای حرکتی بنیادی و اجتماعی کودکان 9_6 سال.
کد مقاله : 1138-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
فهیمه سعیدی *1، محمود شیخ2، محبوبه غیور نجف آبادی3
1اموزش و پرورش . اموزگار.
2استادتمام
3استادیار
چکیده مقاله
این مقاله بررسی مقایسه اثربخشی بازیهای بومی_ محلی و بازیهای ویدئوییفعال بر رشد مهارتهای حرکتی بنیادی و اجتماعی کودکان 6_9سال بود. روش پژوهشنیمه تجربی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد60کودک با دامنه سنی 6_9 سال از شهرستان میان جلگه استفاده شد و تصادفی در دو گروه تجربی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده تحقیق، آزمون تبحر حرکتی برونینکس_اوزرتسکی ویرایش دوم، دستگاه ایکسباکس 360 و آزمون رشد اجتماعی واینلند بود. گروه تجربی به مدت 8هفته و هر هفته 2جلسه و هر جلسه 45 دقیقه به اجرای برنامه تمرینی مورد نظر پرداختند و گروه کنترل نیز بازیهای ویدئویی غیرفعال را از طریق کنسول ایکس_باکس و دسته تحت نظارت کامل آزمونگر انجام دادند. مهارتهای حرکتی بنیادی درشت و ظریف و مهارتهای اجتماعی در این شرکت کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین به منظور بررسی نتایج به دست آمده از نمونه پژوهش، از آزمون تحلیل واریانس یک راهه، آزمون تعقیبی توکی و آزمون تی وابسته ا ستفاده شد. نتایج نشان دهنده این بود که بین بازیهای بومی_محلی و بازیهای ویدئوییفعال از نظر اثرگذاری بر مهارتهای حرکتی بنیادی تفاوت معناداری وجود ندارد )05/0> p.) همچنین بازیهای ویدئوییفعال نسبت به گروه کنترل بر رشد و بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان اثر مثبت داشت منتها کودکان در بازیهای بومی_محلی نسبت به بازیهای ویدئویی فعال عملکرد بهتری در مهارتهای اجتماعی نشان دادند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر از بازیهای بومی_محلی و بازیهای فعال ویدئویی میتوان به عنوان یک مداخله سودمند استفاده کرد. واژگان کلیدی:بازی بومی_ محلی، بازی ویدئویی فعال، مهارتهای حرکتی بنیادی، مه
کلیدواژه ها
بازی بومی_ محلی، بازی ویدئویی فعال، مهارتهای حرکتی بنیادی، مهارتهای اجتماعی، کودکان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر