| بررسی تاثیر آموزش بازی محور بر فاکتور های روانشناختی دانش آموزان |
| کد مقاله : 1140-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
مطهره نجفی *1، سارا توپا ابراهیمی2، الهام اله دو3، مبینا بالامیری3 1سایر 2دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران 3دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، ساری، ایران |
| چکیده مقاله |
| هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش بازی محور بر فاکتور های روانشناختی دانشآموزان مقطع ابتدایی است. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی و نوع تحقیق کاربردی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه دانشآموزان 8 الی ۱۰ساله در مقطع ابتدایی استان مازندران در سال تحصیلی 1399-1400 تشکیل دادند که تعداد تقریبی 192 هزار دانشآموز بودند. تعیین حجم نمونه باتوجهبه محدودیتهای موجود با استفاده از نرمافزار جی پاور نسخه 1/3 تعیین شد. در این مطالعه برای هر یک از گروههای آزمایش و کنترل 25 نفر انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) نسخه دانشآموزان و پرسشنامه کیفیت زندگی با سلامت کیداسکرین و آزمون برج لندن بود. گروه تجربی به مدت 36 جلسه (3 ماه و هفتهای 3 جلسه) و هر جلسه 30 الی 45 دقیقه در شرایط مداخله قرار گرفتند و آموزش مبتنی بر بازیهای حرکتی را انجام دادند. روش آماری تحلیل کوواریانس برای آزمون استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که آموزش مبتنی بر بازیهای حرکتی بر عملکرد شناختی (01/0< P) و کیفیت زندگی (01/0< P) و مهارتهای اجتماعی (01/0< P) دانشآموزان مقطع ابتدایی تأثیر مثبتی داشته است. بر اساس نتایج مطالعه حاضر میتوان بیان داشت که آموزش بازی محور میتواند در بهبود عملکرد شناختی و افزایش کیفیت زندگی و مهارتهای اجتماعی و در نتیجه ارتقای سطح زندگی آنان مؤثر باشد. |
| کلیدواژه ها |
| بازیهای حرکتی، عملکرد شناختی، کیفیت زندگی، مهارتهای اجتماعی، میزان فعالیت بدنی، دانشآموزان مقطع ابتدایی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
