| سنجش یادگیری مبتنی بر بازیهای بومی_محلی بر مهارتهای اجتماعی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان |
| کد مقاله : 1145-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
شیرین مدین * کارشناسی ارشد علوم تربیتی آموزش و پرورش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز؛ مدیر و آموزشگار دبستان لالههای انقلاب روستای گلتپه جهانگیر خان بخش زیویه شهرستان سقز |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر بازیهای بومی_محلی بر مهارتهای اجتماعی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دورهی اول ابتدایی بود. پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دورهی اول ابتدایی منطقهی زیویه بود که 40 دانشآموز از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای در دو گروه 20 تایی آزمایش و کنترل انتخاب و جایدهی شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی ماتسون (1984) و مهارتهای ارتباطی جرابک (2004) بود. همچنین از برنامهی مداخلهای یادگیری مبتنی بر بازیهای بومی_محلی شامل هشت بازی بومی_محلی در 18 جلسهی آموزشی_تمرینی استفاده شد. از تحلیل واریانس چند متغیره در تفسیر یافتهها در نرمافزار اسپیاساس استفاده شد. نتایج نشان داد بین میانگین نمرات متغیرهای مهارتهای اجتماعی و مهارتهای ارتباطی گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج بهدست آمده از مقایسه پسآزمون متغیرهای مهارتهای اجتماعی و مهارتهای ارتباطی در دو گروه با کنترل کردن اثر پیشآزمون حاکی از این است که نمرات مهارتهای اجتماعی و مهارتهای ارتباطی کودکانی که در گروه آزمایش شرکت داشتند، نسبت به کودکانی که در گروه کنترل جایگزین شده بودند، افزایش معنیداری داشته است. اندازه اثر به دست آمده حاکی از این است که یادگیری مبتنی بر بازیهای بومی_محلی بهترتیب در حدود 49 درصد و 35 درصد واریانس مهارتهای اجتماعی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دورهی اول ابتدایی را تبیین میکند. |
| کلیدواژه ها |
| یادگیری مبتنی بر بازیهای بومی_محلی، مهارتهای اجتماعی، مهارتهای ارتباطی، دانشآموزان دورهی ابتدایی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
