| بررسی نوآورانه تأثیر علم تمرین و روانشناسی ورزشی بر بهبود فرآیندهای یادگیری |
| کد مقاله : 1146-3RDPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
عاطفه سادات میرمهدوی * اداره کل آموزش و پرورش مازندران- اداره آموزش و پرورش شهرستان ساری - ناحیه 1 |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تلفیق علم تمرین و روانشناسی ورزشی در چارچوب دانش تخصصی محتوایی (PCK) بر بهبود مهارتهای جسمانی و روانی دانشآموزان مقطع متوسطه اول انجام شد. در این مطالعه نیمهتجربی، 60 دانشآموز (30 پسر و 30 دختر) بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت برنامهای تلفیقی شامل تمرینات جسمانی هدفمند و تکنیکهای روانشناسی ورزشی قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل برنامههای متداول را دریافت کردند. نتایج نشان داد که برنامه تلفیقی تأثیر معناداری بر بهبود انگیزش درونی (افزایش از 2.8 به 4.3) و خودکارآمدی (افزایش از 3.1 به 4.6) دانشآموزان داشت. همچنین، مهارتهای جسمانی شامل تعادل، سرعت و قدرت در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهبود چشمگیری نشان دادند. این پژوهش بر اهمیت رویکردهای تلفیقی در آموزش تربیت بدنی تأکید کرده و الگویی نوین برای طراحی برنامههای آموزشی ارائه میدهد که میتواند به ارتقای کیفیت یادگیری در حوزه تربیت بدنی کمک کند. |
| کلیدواژه ها |
| علم تمرین، روانشناسی ورزشی، دانش تخصصی محتوایی (PCK)، مهارتهای جسمانی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
