تاثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب به همراه تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای بر تعادل دانش آموزان
کد مقاله : 1153-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
شبنم رنجبر *1، محبوبه غیور نجف آبادی2
1دانشجو
2استادیار گروه علوم رفتاری شناختی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب به همراه تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای بر تعادل دانش آموزان بود. جامعه آماری این تحقیق شامل 30 نفر از دانش آموزان 12 تا 16 سال بود که به صورت تصادفی انتخاب و وارد پژوهش شدند. روش تحقیق به صورت نیمه تجربی با دو گروه تجربی و شم بود. فعالیت‌بدنی منتخب پس از تحریک مستقیم فراجمجمه‌ای در نواحی پی 4، اف 4 و مخچه انجام شد. همچنین جهت بررسی تعادل پویا از آزمون تعادل وای استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد پروتکل تمرین ترکیبی شامل تحریک الکتریکی مغز و فعالیت بدنی منتخب بر تعادل دانش آموزان نوجوان تاثیر معنادار دارد. با توجه به نتایج، تحریک مغزی با اعمال جریان الکتریکی ضعیف به بخش‌هایی از مغز مانند قشر حرکتی اولیه یا مخچه، تحریک‌پذیری نورون‌ها را افزایش می‌دهد. این افزایش تحریک‌پذیری باعث تقویت مسیرهای عصبی مرتبط با تعادل می‌شود. از این رو، می‌توان از پروتکل استفاده شده در این تحقیق جهت بهبود تعادل نوجوانان استفاده نمود.
کلیدواژه ها
فعالیت بدنی، ثبات مرکزی، تعادل، تحریک الکتریکی مغز
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی