| چگونه توانستم آسیب های جسمی - روانی ناشی از تبعیض در ورزش های مدرسه ای را در دانشآموزم (دنیا) کاهش و کنترل نمایم؟ |
| کد مقاله : 1159-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
نفیسه بریمانی ورندی * فرهنگی آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| ورزش مدرسهای یکی از ابزارهای مهم در توسعه جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان است. با این حال، تبعیض- های اجتماعی، روحی و فرصت های نابرابر جنسیتی در بسیاری از مدارس، مانع از بهره مندی کامل برخی دانش آموزان از این فرصت ها میشود. هدف از اجرای این اقدام پژوهی، شناسایی و اجرای راهکارهایی برای به حداقل رساندن تجربیات منفی ناشی از تبعیض و ایجاد فضایی حمایتگر و فراگیر در ورزشهای مدرسهای است. مورد مطالعه، دختری 16 ساله به نام دنیا است که در معرض تبعیض اجتماعی، روحی و فرصت های نابرابر ورزشی قرار داشت.در این فرآیند، یکی از مهم ترین اقدامات اقدام پژوه شناسایی و استعداد یابی توانایی های دنیا بود. به طوری که توانست از طریق تعاملات فردی و مشارکت فعال دنیا در فعالیتهای ورزشی، نقاط قوت و توانمندیهای او را کشف نماید. با این کار دنیا که در ابتدا با اعتماد به نفس پایین وارد تمرینات ورزشی میشد، به مرور زمان توانست به طور خاص در ورزش هایی مانند والیبال خود را به چالش بکشد و استعدادهای خود را به نمایش بگذارد. به طور کلی اقدام پژوه توانست با استفاده از برنامه های اصلاحی شامل استعدادیابی ورزشی، حمایت روانی و آگاهی بخشی حقوقی و ایجاد فرصت های برابر در دسترسی به ورزش، آثار منفی این تبعیض ها را کاهش دهد. در نتیجه می توان به صورت کلی گفت به کارگیری رویکرد ترکیبی منجر به بهبود قابلتوجه وضعیت جسمی و روانی دنیا، ارتقاء عملکرد او در ورزش والیبال و تاکید بر اهمیت رعایت حقوق ورزشی در مدارس گردد. |
| کلیدواژه ها |
| آسیب های جسمی - روانی، تبعیض، ورزش، دانش آموزان. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
