چگونه توانستم با کمک بازی های سه گانه (ایستگاهی ، نردبان تمرین و تقلید حرکت حیوانات)، سطح توانایی اجرای مهارتهای جابجایی حرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی ام را بهبود بخشم؟
کد مقاله : 1165-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
ملوک محمدی *
دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
اقدام پژوهی حاضر با هدف افزایش سطح توانایی اجرای مهارتهای جابجابی حرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی دوره ابتدایی ،تنظیم و طرح ریزی شده است.
در تحقیق پیش رو تلاش شد علاوه بر بررسی دلایل موثر بر ایجاد ناتوانی در اجرای مهارتهای جابجایی حرکتی ( انتقالی ) دانش آموزان مدرسه زنده یاد دادگر شهرستان آمل ، راه حل هایی برگزیده و اجرا گردد تا بتواند در بهبودی و دستیابی به وضعیت نسبتا مطلوب حرکتی دانش آموزان مثمر ثمر باشد. با استفاده از مشاهدات گوناگون ، مصاحبه ها ، مطالعه کتاب های تخصصی تربیت بدنی ، پرسشنامه ها و اسناد و مدارک ، کسب اطلاعات صورت گرفت. سپس از فیلتر تجزیه و تحلیل عبور کرد .سه روش گزینش شد. روش های سه گانه منتخب با نیازمندی به حداقل تجهیزات، به مدت 6 ماه ، هر ماه 4 هفته ، هر هفته دو روز و هر روز 30 دقیقه اجرا شدند که این راه حل ها عبارتند از بازی های تقلید حرکات حیوانات ،کار با نردبان چابکی(نردبان تمرین) و تمرینات ایستگاهی در قالب بازی های متنوع.ماحصل استفاده از این روش ها نشان داد که تمرینات کار شده در قالب بازی های حرکتی می تواند توانایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر را به سمت اجرای بهتر سوق دهد.
در پایان این اقدام پژوهی ، دانش آموزان دوره اول و دوم ابتدایی مدرسه زنده یاد امیررضا دادگر آمل توانستند سطح توانایی خود را در اجرای برخی مهارتهای شش گانه جابجایی حرکتی (مهارتهای انتقالی) تا حدودی بهبود بخشند.
کلیدواژه ها
کم توان ذهنی ،مهارت های پایه ، مهارتهای جابجایی حرکتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی