تأثیر یک دوره بازی‌های کامپیوتری بر تعادل و انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان
کد مقاله : 1171-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
محبوبه غیور نجف آبادی *، فریماه مهین پور
گروه علوم رفتاری شناختی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر یک دوره بازی‌های کامپیوتری بر تعادل و انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان است. جامعه آماری این تحقیق شامل 32 نفر از دانش‌آموزان 12 تا 15سال بود که به صورت تصادفی انتخاب و وارد مطالعه شدند. روش تحقیق به صورت شبه آزمایشی با دو گروه تجربی و کنترل بود. بازی‌های کامپیوتری از نوع تنیس خاکی و صخره نوردی انتخاب شد. همچنین جهت بررسی تعادل پویا از آزمون تعادل وای و جهت بررسی انعطاف‌پذیری شناختی از آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد پروتکل تمرین بر تعادل دانش‌آموزان نوجوان و افزایش انعطاف‌پذیری شناختی تأثیر معنادار دارد. با توجه به نتایج، بازی‌های کامپیوتری هدفمند مبنی بر علاقه دانش‌آموزان می تواند علاوه تأثیر بر هیجان نسبت به تعدیل فرامین های عصبی به دانش‌آموزان در بخش حرکتی و پیش حرکتی مغز کمک کند و این پروتکل با جزئیات انگیزشی و شاد می تواند در نوجوانان در مداری استفاده شود.
کلیدواژه ها
بازی‌های کامپیوتری، ثبات مرکزی، انعطاف‌پذیری شناختی، نوجوانان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی