بررسی تاثیر برنامه های آموزشی سواد حرکتی بر رشد شناختی دانش آموزان ابتدایی
کد مقاله : 1173-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
حسین افلاکی فرد1، مهسا قاسمی *2، حامد قاسمی2
1هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
2آموزگار
چکیده مقاله
سواد حرکتی به عنوان یک مفهوم چندبعدی، نقشی حیاتی در رشد همه‌جانبه کودکان ایفا می‌کند. این مفهوم، فراتر از مهارت‌های حرکتی صرف بوده و شامل دانش، درک، انگیزه و اعتماد به نفس برای شرکت در فعالیت‌های بدنی در طول زندگی می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که برنامه‌های آموزشی مبتنی بر سواد حرکتی می‌توانند تأثیر مثبتی بر ابعاد مختلف رشد شناختی کودکان، از جمله توجه، حافظه، حل مسئله و استدلال داشته باشند. هدف این مقاله مروری، بررسی و تحلیل پژوهش‌های انجام شده در زمینه تاثیر برنامه‌های آموزشی سواد حرکتی بر رشد شناختی دانش‌آموزان ابتدایی است. با توجه به اهمیت دوره ابتدایی در شکل‌گیری پایه‌های یادگیری و رشد شناختی، این مقاله به بررسی شواهد موجود در رابطه با این تاثیر پرداخته و نقش برنامه‌های آموزشی سواد حرکتی را در ارتقای توانمندی‌های شناختی دانش‌آموزان مورد بحث قرار می‌دهد. نتایج این بررسی می‌تواند راهنمای برنامه‌ریزان آموزشی و معلمان در طراحی و اجرای مداخلات موثر برای بهبود رشد شناختی دانش‌آموزان از طریق ارتقای سواد حرکتی باشد.
کلیدواژه ها
سواد حرکتی، رشد شناختی، دانش‌آموزان ابتدایی، برنامه‌های آموزشی، فعالیت بدنی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر