| تحلیل موانع و چالشهای پیش روی توانمندسازی دانشجو معلمان تربیت بدنی |
| کد مقاله : 1176-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
مریم فدائی *1، مرضیه رنجبر درونکلائی2 1دانشجوی دکترا دانشگاه مازندران دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی 2دانشگاه مازندران |
| چکیده مقاله |
| تربیت و توانمند سازی منابع انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش بر عهده دانشگاه فرهنگیان است و این دانشگاه نقش کلیدی در این حوزه دارد.دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم برای تجهیز معلمان آینده به دانش، نگرش، رفتارها و مهارتهای مورد نیاز در کلاس درس، مدرسه و جامعه در نظر گرفته شده اند . هدف از استقرار این دانشگاه و مراکز، تربیت نیروی انسانی برخوردار از دانش، مهارت و توان لازم برای انجام وظایف معلمی، یعنی آموزش و پرورش دانش آموزان است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی موانع توانمندسازی دانشجومعلمان تربیت بدنی ایران,و روش تحقیق از نوع کیفی وجامعة آماری این پژوهش مدیران، اساتید و کارشناسان رشته تربیت بدنی در دانشگاه فرهنگیان بودند. از روش نمونهگیری نظری استفاده شده است. بنابراین اطلاعات مورد نیاز از طریق 14 مصاحبه نیمه ساختار یافته، بررسی پایاننامه ها و مقالهها جمع آوری شده است. برای تحلیل اطلاعات بدست آمده در مصاحبهها، از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. نتایج نشان داد که موانع توانمندسازی در این سازمان شامل 2 مقوله کلی و 7 مولفه فرعی که عبارتند از عوامل درون سازمانی: موانع آموزشی (8 کد)، موانع فرهنگی (6 کد)، موانع ساختاری (6 کد)، موانع مدیریتی (7 کد)، موانع روانشناختی (5 کد) و عوامل برون سازمانی: موانع ارتباطی (5 کد) و موانع سیاسی (5 کد) میباشند. بنابراین ضرورت دارد دانشگاه فرهنگیان برای ارتقای کیفی معلمان و به روزرسانی علمی و فکری دانشجویان خود و توانمند کردن آنها در دنیای در حال تحول امروزی در جهت رفع موانع مورد نظر اقدامات موثری انجام دهد. |
| کلیدواژه ها |
| توانمندسازی, منابع انسانی، معلم، دانشگاه فرهنگیان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
