| همبستگی آزمون یکپارچگی دیداری- حرکتی بیری با خرده مقیاس هماهنگی دیداری حرکتی آزمون پی بادی-2 |
| کد مقاله : 1197-3RDPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
مونا رضایی *1، معصومه علی اصغری تویه2، اعظم عباس زاده3 1آموزش پرورش 2دانشگاه فرهنگیان ساری 3آموزش و پرورش شهرستان ساری- ناحیه 2 |
| چکیده مقاله |
| تواناییهای ادراکی- دیداری و قابلیت استفاده از اطلاعات دیداری جهت انجام یک رفتار حرکتی، به یکپارچگی دیداری- حرکتی مربوط میشود که به طور قابل توجهی موجب افزایش احتمال مشکلاتی در مهارتهای حرکتی درشت و ظریف کودکان در آینده میگردد. به دلیل اهمیت این موضوع در این مطالعه، یکپارچگی دیداری حرکتی کودکان دارای تولد زودرس 5/6±33 ماهه توسط دو تست یکپارچگی دیداری-حرکتی بیری (VMI) و خرده مقیاس هماهنگی دیداری حرکتی از تست پی بادی-2 (PDMS2) مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان دادند که میان دو تست در آیتم یکپارچگی دیداری حرکتی VMI و PDMS2 همبستگی بالایی وجود دارد (71/0، 000/0>p). نتیجهگیری: با توجه به همبستگی بالا و معنادار میان دو تست یاد شده میتوان از هر دو آزمون جهت ارزیابی یکپارچگی دیداری حرکتی کودکان دارای تولد زودرس استفاده کرد. ولی با توجه به تعداد کمتر آیتمها و مواد مورد نیاز ساده برای انجام تست VMI نسبت به آیتمهای خرده مقیاس یکپارچگی دیداری حرکتی تست PDMS2، به نظر میرسد میتوان با انجام تست VMI بر روی نمونههای بیشتر شرکتکنندگان در زمان و هزینه ارزیابی، صرفهجویی بیشتری نمود. |
| کلیدواژه ها |
| تست یکپارچگی دیداری- حرکتی بیری، تست پیبادی-2، کودکان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
