اثرهوش مصنوعی و فن‌آوری اطلاعات بر سینرژی سرمایه انسانی ادارات آموزش و پرورش استان همدان
کد مقاله : 1204-3RDPECONF
نویسندگان
مهتاب توکلی *1، راضیه سلطانی2
1عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان همدان
2کارشناس تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان همدان
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر اثر هوش مصنوعی و فن‌آوری اطلاعات بر سینرژی سرمایه انسانی سازمانی در ادارات آموزش و پرورش استان همدان می‌باشد. این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارمندان ادارات آموزش و پرورش استان همدان در سال 1403، 920 نفر بود. حداقل حجم نمونه براساس فرمول کوکران برای جوامع محدود، 265 نفر بدست آمد که از روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس از بین مدیران و کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان همدان استفاده گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد لیمپینتگو و همکاران (2014)، جان و همکاران (2019)، ون و همکاران (2010) و پاستور و همکاران (2002) می‌باشد. روایی پرسشنامه بصورت صوری و با نظر اساتید و صاحبنظران و از طریق تحلیل عاملی تاییدی مورد سنجش قرار گرفت. برای اندازه گیری پایایی یا قابلیت اعتماد پرسشنامه، از آلفای کرونباخ استفاده شده است. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شده است. برای آزمون فرضیه‌ها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که فن‌آوری اطلاعات 40.4 درصد از سینرژی سرمایه انسانی تبیین و پیش‌بینی می‌کرد. و هوش مصنوعی 33.2 درصد از واریانس متغیر سینرژی سرمایه انسانی و 58.1 درصد از واریانس متغیر اثر دارد.. همچنین نتایج نشان داد که، اثر فن‌آوری اطلاعات بر سینرژی سرمایه انسانی و اثر هوش مصنوعی بر سینرژی سرمایه انسانی را افزایش می‌دهد. بنابراین این فرضیه‌ها مورد تأیید واقع گردید.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، فن‌آوری اطلاعات، سینرژی سرمایه انسانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر