نقش هوش مصنوعی در ارتقاء کیفیت و اثربخشی آموزش تربیت بدنی
کد مقاله : 1219-3RDPECONF
نویسندگان
فاطمه زهرا رضایی *، زینب گرزین متاعی، ام البنین احمدی حاجی
مامور آموزشی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا ساری
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در بهبود کیفیت آموزش تربیت بدنی می‌پردازد و نشان می‌دهد که هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوظهور، پتانسیل بالایی برای تحول در این حوزه دارد. در این مطالعه، دو پرسش اصلی مورد بررسی قرار گرفت: 1) چگونه می‌توان از هوش مصنوعی در فرآیندهای آموزشی و مدیریتی در تربیت بدنی استفاده کرد؟ و 2) چه چالش‌ها و مسائل اخلاقی در استفاده از هوش مصنوعی در آموزش تربیت بدنی وجود دارد؟
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها منجر به شناسایی 6 مولفه کلیدی شد: 1) بهبود عملکرد ورزشی، 2) یادگیری شخصی‌سازی شده و آموزش، 3) ارزیابی و بازخورد، 4) افزایش تعامل، مشارکت و انگیزه، 5) بهبود فرآیندهای آموزشی و مدیریتی، و 6) چالش‌ها و مسائل اخلاقی. یافته‌ها نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه، به افزایش انگیزه و تعامل دانش‌آموزان کمک کرده و کیفیت برنامه‌های تربیت بدنی را ارتقا دهد. همچنین، استفاده از الگوریتم‌های هوشمند در ارزیابی عملکرد فیزیکی و تدوین برنامه‌های آموزشی شخصی‌سازی‌شده تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد دانش‌آموزان دارد. با این حال، چالش‌ها و مسائل اخلاقی مرتبط با استفاده از هوش مصنوعی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در نهایت، تلفیق هوش مصنوعی با روش‌های سنتی آموزش تربیت بدنی، می‌تواند به ایجاد محیطی پویا و اثربخش‌تر منجر شود و به بهبود کلی تجربه آموزشی دانش‌آموزان کمک کند.
کلیدواژه ها
آموزش، تربیت بدنی، هوش مصنوعی، فناوری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی