| نقش هوش مصنوعی در ارتقاء کیفیت و اثربخشی آموزش تربیت بدنی |
| کد مقاله : 1219-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
فاطمه زهرا رضایی *، زینب گرزین متاعی، ام البنین احمدی حاجی مامور آموزشی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا ساری |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش به بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در بهبود کیفیت آموزش تربیت بدنی میپردازد و نشان میدهد که هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوظهور، پتانسیل بالایی برای تحول در این حوزه دارد. در این مطالعه، دو پرسش اصلی مورد بررسی قرار گرفت: 1) چگونه میتوان از هوش مصنوعی در فرآیندهای آموزشی و مدیریتی در تربیت بدنی استفاده کرد؟ و 2) چه چالشها و مسائل اخلاقی در استفاده از هوش مصنوعی در آموزش تربیت بدنی وجود دارد؟ نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها منجر به شناسایی 6 مولفه کلیدی شد: 1) بهبود عملکرد ورزشی، 2) یادگیری شخصیسازی شده و آموزش، 3) ارزیابی و بازخورد، 4) افزایش تعامل، مشارکت و انگیزه، 5) بهبود فرآیندهای آموزشی و مدیریتی، و 6) چالشها و مسائل اخلاقی. یافتهها نشان میدهد که هوش مصنوعی میتواند با ارائه راهحلهای نوآورانه، به افزایش انگیزه و تعامل دانشآموزان کمک کرده و کیفیت برنامههای تربیت بدنی را ارتقا دهد. همچنین، استفاده از الگوریتمهای هوشمند در ارزیابی عملکرد فیزیکی و تدوین برنامههای آموزشی شخصیسازیشده تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد دانشآموزان دارد. با این حال، چالشها و مسائل اخلاقی مرتبط با استفاده از هوش مصنوعی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در نهایت، تلفیق هوش مصنوعی با روشهای سنتی آموزش تربیت بدنی، میتواند به ایجاد محیطی پویا و اثربخشتر منجر شود و به بهبود کلی تجربه آموزشی دانشآموزان کمک کند. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش، تربیت بدنی، هوش مصنوعی، فناوری |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
