| کاربرد پداگوژی در آموزش درس تربیت بدنی: مروری کوتاه بر رویکردها |
| کد مقاله : 1220-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
محمد علی قرائت *1، احسان جنابی2 1گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2دانشگاه فرهنگیان پردیس باهنر اصفهان، ایران |
| چکیده مقاله |
| پداگوژی به عنوان هنر و علم آموزش، بر تعامل فعال یادگیرندگان تأکید دارد. این مفهوم در قرون اخیر با نظریههای جدید آموزشی ترکیب شده و به مشارکت یادگیرندگان توجه بالایی دارد. پیشرفتهای اخیر در روانشناسی یادگیری و فناوری آموزشی، پداگوژی را به مجموعهای از روشهای مؤثر برای تسهیل یادگیری تبدیل کرده است. در این مقاله به بررسی چالشها و اهمیت پداگوژی در ارتقاء کیفیت آموزش تربیت بدنی میپرداختهایم. در آموزش تربیت بدنی، معلمان باید به سبکهای یادگیری مختلف توجه کنند و فضایی برابر برای دانشآموزان فراهم آورند. اثر بخشی معلمان تربیت بدنی به چهار بعد کلیدی شامل هدفگذاری روشن و قابل سنجش، انتخاب روشهای آموزشی مناسب، ارائه بازخورد سازنده و ارزیابی مستمر بستگی کامل دارد. هدفگذاری مشخص با استفاده از سیستمهای نوین آموزشی به بهبود یادگیری کمک میکند. انتخاب روشهای خلاقانه، ارائه بازخورد مثبت و ارزیابی مداوم نیز به ایجاد محیط یادگیری مؤثر و افزایش انگیزه دانشآموزان در تربیت بدنی کمک میکند. یادگیری مبتنی بر پروژه، مشارکت، بازی، فردیسازی و یادگیری معکوس از رویکردهای نوین پداگوژی هستند که در تربیت بدنی نقش مهمی دارند. این رویکردها به دانشآموزان کمک میکنند تا مهارتهای حرکتی، اجتماعی و شناختی را از طریق تعامل فعال، مسئولیتپذیری و آموزش متناسب با نیازهای فردی توسعه دهند. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش تربیت بدنی، پداگوژی، مهارت حرکتی، دانش آموز |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
