اثر آموزش تمرینات ادراکی-حرکتی بر خلاقیت کودکان
کد مقاله : 1222-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
مرتضی پورآذر *1، محمد صحبتی ها1، مجتبی دهستانی اردکانی2
1دانشگاه فرهنگیان
2دانشگاه اردکان
چکیده مقاله
چکیده:
هدف سیستم آموزشی در سراسر جهان، افزایش آگاهی و توانایی در کودکان است. یکی از این توانایی‌ها، خلاقیت حرکتی است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر بازی‌های ادراکی-حرکتی بر خلاقیت و مؤلفه‌های آن در کودکان پیش‌دبستانی بود. ۶۰ کودک پیش‌دبستانی ۶ تا ۷ ساله که در سال تحصیلی 1403-1402 در مدارس پیش‌دبستانی منطقه ۱۹ تهران تحصیل می‌کردند، به‌صورت تصادفی به‌عنوان نمونه مطالعه انتخاب شدند. برنامه آموزشی شامل برنامه ادراکی-حرکتی کپارت بود. برای ارزیابی مؤلفه‌های خلاقیت شامل روانی، انعطاف‌پذیری، بسط و ابتکار، از آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت (TCAM) استفاده شد. این آزمون شامل ۴ فعالیت است که هر یک به برخی از مؤلفه‌های خلاقیت مرتبط می‌شود. پایایی و روایی این آزمون در مطالعات پیشین به‌صورت رضایت‌بخش گزارش شده است. گروه آزمایش در معرض متغیر مستقل (استفاده از بازی‌های ادراکی-حرکتی) قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل برنامه عادی پیش‌دبستانی را دنبال کردند. برنامه آموزشی شامل ۱۶ جلسه، به مدت دو ماه، دو روز در هفته و هر جلسه یک ساعت بود. در ابتدا و انتهای برنامه آموزشی، هر دو گروه از نظر مهارت‌های تفکر خلاق ارزیابی شدند. از تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) در سطح 05/۰ α =استفاده شد. نتایج نشان داد که بازی‌های ادراکی-حرکتی باعث بهبود کلی خلاقیت و مؤلفه‌های آن (روانی، انعطاف‌پذیری، بسط و ابتکار) در کودکان پیش‌دبستانی می‌شود. پیشنهاد می‌شود برای بهبود خلاقیت حرکتی در کودکان پیش‌دبستانی و در نتیجه افزایش عملکرد حرکتی، برنامه‌های آموزشی مناسب خلاقیت در برنامه درسی مدارس گنجانده شود.
کلیدواژه ها
برنامه ادراکی-حرکتی، خلاقیت، روانی، انعطاف‌پذیری، بسط، ابتکار، کودکان پیش‌دبستانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر