| مروری بر نقش الگوسازی حرکتی والدین بر شکلگیری سواد حرکتی و انگیزه مشارکت ورزشیِ دانش آموزان |
| کد مقاله : 1226-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
ریحانه زرباف1، زهرا رحیمی *2 1استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. |
| چکیده مقاله |
| مقاله حاضر با هدف بررسی نقش الگوسازی حرکتی والدین بر شکلگیری سواد حرکتی و انگیزه مشارکت ورزشی دانشآموزان انجام شد. بر اساس مطالعات انجام شده توسعه سواد حرکتی بهعنوان یک توانایی بنیادین، نقشی کلیدی در هدایت دانشآموزان به سمت سبک زندگی سالم و پویا ایفا کرده و انگیزه آنان را برای مشارکت در فعالیتهای ورزشی تقویت مینماید. همچنین مشخص شده است که حمایتهای عاطفی، اجتماعی و اقتصادی خانواده میتواند بر بسیاری از رفتارهای فردی و اجتماعی نوجوانان موثر باشد. با این حال مطالعات اندکی وجود دارد که تاثیر الگوسازی حرکتی والدین را بر سطح سواد حرکتی و انگیزه مشارکت ورزشی دانش آموزان مورد بررسی قرار داده باشد. جامعهی آماری این نوشتار شامل کلیه مقالات نمایه شده در پایگاههای معتبر علمی بودند، که پس از غربالگری به شیوه نمونهگیری هدفمند، با استفاده از کلید واژههای: الگوی والدینی، الگوسازی حرکتی یا ورزشی، سواد حرکتی، انگیزه مشارکت ورزشی، و با هدف بررسی کیفی محتوای مقالات برای یافتن سوال اصلی مطالعه، مورد انتخاب قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که همچون سایر رفتارهای انسانی، سواد حرکتی و مشارکت ورزشی کودکان و نوجوانان میتواند نسبت به انواع تشویقهای والدینی، از رفتارهای حرکتی والدین، اثرپذیری بیشتری داشته باشد. بر اساس نتایج این مطالعه، به نظر میرسد والدینی که علاوه بر رویکرد حمایتی، به انجام فعالیتهای ورزشی نیز میپردازند، به شکل موثرتری میتوانند به تقویت سطح سواد حرکتی و انگیزه مشارکت ورزشی فرزندان خود کمک نمایند. |
| کلیدواژه ها |
| الگوسازی حرکتی، انگیزه ورزشی، دانش آموزان، سواد حرکتی، والدین |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
