| طراحی الگویی برای تحلیل کلاس تربیت بدنی از منظر پداگوژی و ارائه ابزارهای عملیاتی |
| کد مقاله : 1229-3RDPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
امیرحسین لباف *1، محسن وحدانی2 1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 2استادیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران |
| چکیده مقاله |
| هدف از این پژوهش طراحی الگویی برای تحلیل کلاس تربیتبدنی از منظر پداگوژی و ارائه ابزارهای عملیاتی بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و به روش کیفی انجام شد. دادهها با استفاده از مشاهده، مصاحبه نیمهساختاریافته و بررسی مدارک و اسناد جمع آوری شد. بدین منظور فیلمهای تدریس نفرات برتر جشنواره روشهای برتر تدریس درس تربیتبدنی، محتوای مصاحبه با ۲۳ نفر از کارشناسان و متخصصان، محتوای چهار سند سازمانی، و محتوای کتب و مقالات مرتبط با موضوع تحقیق بررسی و تحلیل شدند. برای اعتباربخشی به فرایند تحقیق از راهبردهای همسوسازی، اعتباریابی پاسخ دهنده، و بررسی همتایان استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد ابعاد اصلی برای تحلیل کلاس تربیتبدنی شامل رفتارهای دانشآموزان و رفتارهای معلم است. در بعد رفتارهای دانشآموزان، مقولههای رفتارهای فعال، نیمه فعال و غیرفعال احصا شد. همچنین در بعد رفتار معلم مقولههای محتوا، ارتباط و تعامل، سنجش و ارزشیابی، بازخورد، مواد آموزشی، سبک تدریس، فضا، گروهبندی، و نوع رفتار استخراج شد. یافتههای حاصل از این تحقیق به معلمان تربیتبدنی، کارشناسان برنامهریزی درسی، سرگروههای آموزشی و سیاستگذاران و مدیران حوزه تربیتبدنی آموزش و پرورش کمک میکند تا بتوانند برنامهریزی اثربخشتری در جهت پیادهسازی اهداف درس تربیتبدنی داشته باشند. |
| کلیدواژه ها |
| پداگوژی، تحلیل کلاس، تربیتبدنی، رفتار دانشآموز، رفتار معلم. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
