مقایسه اثر تمرینات اصلاحی با و بدون ماساژ بر وضعیت پاسچر و تعادل در کم توانان ذهنی دارای ژنووالگوم
کد مقاله : 1237-3RDPECONF
نویسندگان
محبوبه سکوتی *، پریسا صداقتی، رحمان امیری
دانشگاه گیلان
چکیده مقاله
مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر تمرینات اصلاحی با و بدون ماساژ بر وضعیت پاسچر و تعادل در کم توانان ذهنی دارای ژنووالگوم انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پسر کم توان ذهنی آموزش پذیر مبتلا به ژنووالگوم تشکیل دادند. که از این جامعه 36 نفر در سه گروه 12 نفره شامل یک گروه کنترل و دو گروه تمرینی قرار گرفتند. در این پژوهش متغیرهای زاویه والگوس، زاویه Q، تعادل ایستا و تعادل پویا اندازه گیری شد. آزمودنی های گروه های تمرینی در یک دوره 10 هفته ای برنامه تمرینی اصلاحی با و بدون ماساژ شرکت کردند. پس از پایان 10 هفته برنامه تمرینی آزمودنی ها مجدد مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین ماندگاری اثر برنامه های تمرینی دو ماه پس از ارزیابی پس آزمون ارزیابی گردید. نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده تاثیر برنامه تمرینات اصلاحی بر نمرات زاویه والگوس (001/0=P)، زاویهQ (001/0=P)، تعادل ایستا (راست) (001/0=P)، تعادل ایستا (چپ) (001/0=P) و تعادل پویا (001/0=P)، بود. همچنین نتایج نشان دهنده ماندگاری اثر این برنامه تمرینی بر نمرات زاویه والگوس (36/0=P)، زاویهQ (00/1=P)، تعادل ایستا (راست) (00/1=P)، تعادل ایستا (چپ) (20/0=P) و تعادل پویا (00/1=P)، بود. علاوه بر این نتایج حاصل از مطالعه نشان دهنده تاثیر برنامه تمرینات اصلاحی با ماساژ بر نمرات زاویه والگوس (001/0=P)، زاویه Q (001/0=P)، تعادل ایستا (راست) (001/0=P)، تعادل ایستا (چپ) (001/0=P) و تعادل پویا (001/0=P)، بود که در زمینه ماندگاری نتایج نشان دهنده ماندگاری اثر این برنامه تمرینی بر متغیرهای زاویه والگوس (00/1=P)، زاویهQ (35/0=P) و تعادل پویا (00/1=P) بود.
کلیدواژه ها
کم توانی ذهنی، زانوی ضربدری، تمرینات اصلاحی، تعادل
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر