| تحول در آموزش معلمان: سازگاری با چالشهای پایدار و افقهای نوین |
| کد مقاله : 1246-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
علی اصغر مهرپور * عضو هیأت علمی |
| چکیده مقاله |
| آموزش معلمان در جهان امروز با چالشهای متعددی روبهرو است که مستلزم بازنگری در اهداف، روشها و رویکردهای آموزشی است. تغییرات گسترده در مفهوم معلمی، از جمله نیاز به مهارتهای نوین و توانایی سازگاری با تحولات سریع، ضرورت تحول در برنامههای تربیت معلم را بیش از پیش نمایان ساخته است. این پژوهش با رویکردی کیفی و اسنادی، به بررسی چهار معضل اساسی در آموزش معلمان پرداخته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، راهکارهایی برای مقابله با این چالشها ارائه میدهد. جامعه تحقیق شامل مجموعهای از مطالعات علمی، گزارشهای سیاستگذاری آموزشی و اسناد سازمانهای بینالمللی نظیر یونسکو و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، همراه با گزارشهای ملی کشورهای مختلف در زمینه تربیت معلم است. دادههای گردآوریشده از طریق روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی کدگذاری شده و الگوهای کلیدی استخراج گردیدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که در عصر تحولات شتابان، عواملی مانند همهگیری کووید-۱۹، گسترش دیجیتالیسازی، کمبود معلمان، مهاجرتهای گسترده و تغییرات اقلیمی، نیاز به اصلاحات اساسی در تربیت معلمان را دوچندان کرده است. در نهایت، پژوهش بر اهمیت نوآوری، پایداری و توجه به ابعاد اجتماعی-فرهنگی در آموزش معلمان تأکید میکند و پیشنهاد میدهد که نظامهای آموزشی با بهرهگیری از سیاستهای منعطف و مبتنی بر شواهد، زمینه را برای توسعه حرفهای معلمان در شرایط متغیر جهانی فراهم آورند. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش معلمان، چالشهای جهانی، تحول در آموزش، نوآوری در آموزش |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
