بررسی تأثیر فعالیت‌های ورزشی بر تصویر بدنی دانش‌آموزان در مدارس شهرستان مینودشت
کد مقاله : 1253-3RDPECONF (R3)
نویسندگان
فاطمه پورمند *1، ام البنین پورمند2
1دبیر تربیت بدنی
2معاون تربیت بدنی
چکیده مقاله
هدف: این پژوهش به بررسی تأثیر فعالیت‌های ورزشی بر تصویر بدنی دانش‌آموزان مدارس شهرستان مینودشت می‌پردازد. تصویر بدنی به ادراک و میزان رضایت فرد از ظاهر و توانایی‌های بدنی خود اشاره دارد و می‌تواند تحت تأثیر ورزش و فعالیت‌های بدنی قرار گیرد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهرستان مینودشت بود که 300 نفر از آن‌ها به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه فعالیت ورزشی و پرسشنامه خودتوصیفی بدنی مارش و همکاران (1994) بود. پرسشنامه فعالیت ورزشی شامل 10 سؤال درباره میزان و نوع ورزش‌های انجام‌شده توسط دانش‌آموزان بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه (ANOVA) و آزمون تی مستقل در نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: یافته‌ها نشان داد که فعالیت ورزشی منظم تأثیر مثبت و معناداری بر تصویر بدنی دانش‌آموزان دارد (p<0.05). همچنین، مشخص شد که ورزش‌های گروهی نسبت به ورزش‌های انفرادی تأثیر بیشتری بر بهبود تصویر بدنی دارند. علاوه بر این، دانش‌آموزانی که میزان فعالیت ورزشی بالاتری داشتند، سطح رضایت از بدن و خودپنداره بدنی مطلوب‌تری نشان دادند. در مقایسه جنسیتی، پسران به طور معناداری تصویر بدنی بهتری نسبت به دختران داشتند (p<0.05). نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش بر اهمیت ترویج ورزش در مدارس به‌عنوان عاملی مؤثر در بهبود تصویر بدنی دانش‌آموزان تأکید دارد. پیشنهاد می‌شود که مدارس با افزایش ساعات ورزش، تنوع‌بخشی به فعالیت‌های ورزشی و تشویق دانش‌آموزان به شرکت در فعالیت‌های بدنی، به ارتقای سلامت روانی و جسمانی آن‌ها کمک کنند.
کلیدواژه ها
تصویر بدنی، فعالیت ورزشی، ورزش‌های گروهی، ورزش‌های انفرادی، دانش‌آموزان، پرسشنامه مارش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر