| ارائه الگوی کیفیت بخشی به درس تربیت بدنی به روش کیفی |
| کد مقاله : 1255-3RDPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
مهدی خطیب زاده *1، احسان ططری2، زهرا روحانی2 1استادیار گروه آموزشی تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان 2استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| با عنایت به پژوهش های انجام شده و با توجه به واقعیات های موجود به نظر می رسد کیفیت اجرای درس تربیت بدنی در مدارس مختلف یکسان نیست و با توجه به شرایط دانش آموزان کیفیت های مختلفی تجربه می کنند. با توجه به به اهمیت کیفیت بخشی درس تربیت بدنی در رسیدن به اهداف تربیت بدنی که همانا توسعه سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی دانش آموزان را در بر دارد؛ این پژوهش با هدف شناسایی عومل موثر بر کیفیت بخشی به درس تربیت بدنی و طراحی الگوی مربوط به آن انجام شده است. این تحقیق به روش کیفی انجام شده است و نمونه آماری ۱۵ نفر از معلمان تربیت بدنی با تجربه و صاحب نظر بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها مصاحبه عمیق بود و تحلیل داده ها با استفاده از روش داده بنیاد انجام شد. نتایج نشان داد عوامل علی تاثیرگذار بر کیفیت اجرای درس تربیت بدنی شامل وضعیت فضا و تجهیزات ورزشی، وضعیت ساماندهی معلمان تربیت بدنی، وضعیت ارزیابی عملکرد، وضعیت منابع انسانی، وضعیت رفتاری دانش آموزان و وضعیت اجرای درس تربیت بدنی است. عوامل زمینه ای نیز شامل عوامل فرهنگی اجتماعی، عوامل سیاسی و عوامل اقتصادی است. راهبردهای بدست آمده جهت کیفیت بخشی نیز شامل تامین و ارتقاء نیروی انسانی، ارتقاء محتوای آموزشی، ارتقاء ارزشیابی درس تربیت بدنی، توسعه فضا و تجهیزات ورزشی، توجه به اهداف تربیت بدنی و ارتقاء نظارت بالینی است. |
| کلیدواژه ها |
| الگو، کیفیت بخشی، درس تربیت بدنی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
