یوگا در آموزش‌وپرورش: مداخله‌ای جامع و کم‌هزینه برای بهره‌مندی دانش‌آموزان سالم و دارای اختلالات عصبی - رشدی
کد مقاله : 1257-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
آزیتا سلیمی *
معلم تربیت بدنی
چکیده مقاله
در محیط‌های آموزشی پرتنش امروزی، دانش‌آموزان با چالش‌های فزاینده‌ای در زمینه سلامت روان و عملکرد شناختی مواجه هستند. فعالیت‌های بدنی که بتوانند علاوه بر بهبود وضعیت جسمانی، منجر به ارتقای شناخت و سلامت روان شوند بیش‌ازپیش موردتوجه معلمان و سیاست‌گذاران در حیطه ورزش قرار گرفته است. این مطالعه مروری با هدف بررسی تأثیرات یوگا بر سلامت روان، عملکرد شناختی و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان سالم و دارای اختلالات عصبی - رشدی انجام شده است. با استفاده از روش مرور روایتی، منابع علمی معتبر از پایگاه‌های اطلاعاتی مانند پابمد، ساینس دایرکت و اسکوپوس بررسی شده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهند که یوگا، به‌عنوان یک مداخله کم‌هزینه و در دسترس، می‌تواند تاب‌آوری روان‌شناختی، تنظیم هیجانی، تمرکز، حافظه و عملکرد اجرایی را بهبود بخشد و هم‌زمان استرس و اضطراب را کاهش دهد. همچنین، تمرینات یوگا به طور خاص برای دانش‌آموزان دارای اختلالات عصبی - رشدی، مانند اوتیسم و بیش‌فعالی، بهبود توجه، خودتنظیمی و مهارت‌های اجتماعی را تسهیل می‌کند. باوجود این مزایا، یوگا هنوز در نظام آموزشی ایران جایگاه مشخصی ندارد. این مطالعه بر ضرورت ادغام یوگا در برنامه‌های درسی مدارس تأکید می‌کند تا از ظرفیت آن برای پرورش دانش‌آموزانی سالم‌تر و موفق‌تر بهره‌برداری شود.
کلیدواژه ها
یوگا، رشد و توسعه شناختی، سلامت روان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر