ارتباط بین سرمایه روانشناختی، خلاقیت و دلبستگی شغلی معلمین تربیت بدنی
کد مقاله : 1261-3RDPECONF
نویسندگان
زینب محمدی زیارت *1، اکبر زراعت پیشه2
1ندارم
2آزاد واحد جیرفت
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سرمایه روان‌شناختی، خلاقیت و دلبستگی شغلی معلمان تربیت ‌بدنی شهر جیرفت بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمین زن و مرد شهر جیرفت بودند (170 نفر). به ‌دلیل محدود بودن از روش نمونه-گیری تمام شمار استفاده گردید. به منظور آگاهی از نظرات و دیدگاه‌های معلمان از الف) پرسشنامه 30 سوالی خلاقیت رندسپ (1979) ب) پرسشنامه 24 سوالی سرمایه روان‌شناختی لوتانز (2007) ج) پرسشنامه 20 سوالی دلبستگی شغلی استفاده شد. در تحلیل داده‌ها برحسب مورد از آمارهای توصیفی، از جمله: میانگین، انحراف معیار و درصد استفاده شد و در آمار استنباطی ابتدا از آزمون کلموگروف اسمیرنوف جهت بررسی توزیع طبیعی داده ها و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین روابط بین متغیر‌ها و از آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیره برای پیش‌بینی روابط بین متغییر پیش بین و ملاک استفاده شد. تمامی تحلیل‌های آماری آزمون‌های ذکر شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 انجام شد. نتایج استنباطی تحقیق نشان داد، بین سرمایه روانشناختی و خلاقیت، بین سرمایه روانشناختی و دلبستگی شغلی و بین دلبستگی شغلی با خلاقیت معلمین ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین سرمایه روانشناختی و خلاقیت پیش بین مناسب برای دلبستگی شغلی معلمین می باشند.
کلیدواژه ها
دلبستگی شغلی، دانش آموز، سرمایه روانشناختی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر